Narodowe Centrum Nauki

sobota, 29 sierpnia 2009

Dyplomy uczelni będą porównywalne

Rewolucja w szkolnictwie wyższym naszego kraju ma doprowadzić do tego, że od 2010 roku dyplomy uczelni publicznych będą porównywalne, a wszelkie uprawnienia potrzebne do pracy absolwenci zdobędą już na studiach.

Nadciągający niż demograficzny zmusza uczelnie do świadczenia kompleksowych usług wobec ewentualnych pracodawców, którzy są zainteresowani zatrudnieniem ukształtowanych absolwentów (bez dodatkowych szkoleń).

Edukacyjny efekt minimum (kompetencje profesjonalne, które muszą posiąść wszyscy absolwenci szkół wyższych, tzw. Krajowe Ramy Kwalifikacji) mają być opracowane do końca roku przez resort.

Nad efektami oraz jakością kształcenia będzie czuwać przekształcona Polska – obecnie Państwowa – Komisja Akredytacyjna.

---

Informacje jak z okresu Planu 6-letniego: eksponowanie szczytnych zamierzeń w określonym terminie pod enigmatycznym nadzorem jakości kształcenia - wszystko zaściankowo nieporównywalne do światowych systemów kształcenia.



Czy polskie uczelnie publiczne tak bardzo różnią się poziomem?

W czym ta rewolucja?

piątek, 28 sierpnia 2009

Assistant professor in Communication

Problem komunikacji (a raczej jej braku) środowiska akademickiego w Polsce powinien zachęcić do przestudiowania zapotrzebowania na komunikację w innych krajach oraz przyjrzenia się niezbędnym kompetencjom osób wykładających ten przedmiot, a szczególnie:

· warunkiem podstawowym jest stopień doktora nauk w Komunikacji lub pokrewnych dyscyplinach (psychologia, nauki społeczne) - doceniana jest interdyscyplinarność
· doceniana jest specjalizacja w najnowszych trendach rozwojowych Komunikacji (organizacja, nowe media, technologia)
· doskonała jakość prowadzonej dydaktyki oceniana przez studentów,
· więcej w oryginalnej ofercie

---

Na polskich uczelniach – szczególnie publicznych - tego typu oferty trafiają przede wszystkim do zapewniających minima kadrowe wyhabilitowanych lub uhonorowanych profesurą belwederską lecz całkowicie niekompetentnych w temacie, ograniczonych czasowo, wyczerpanych przez nadmiar pracy oraz pozbawionych niezbędnego entuzjazmu - cynicznych wyjadaczy cząstkowych etatów sumujących się na pokaźne fortuny!

środa, 26 sierpnia 2009

Reforma od nowa podzieliła rynek studiów

dr hab. Wołkonowski:...Z powodu reformy znaleźliśmy się jednak w innej przestrzeni edukacyjnej. Krzywdzące, że nowa reforma nie bierze pod uwagę filii uniwersytetów zagranicznych, dokąd ubiegający się o studia nie mogą przynieść swego koszyczka studenta. Nie rozumiemy również, z jakiego powodu nie przyjęto nas do Litewskiego Stowarzyszenia Uczelni Wyższych, które organizuje krajową rekrutację na studia. W ten sposób naruszone zostało prawo konkurencji...

dr Romuald Naruniec, prodziekan wydziału slawistyki Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego: Nowa reforma jest nieprzemyślana i ma nieprzewidziane skutki. Została przyjęta w nieodpowiednim czasie i zmierza w nieodpowiednim kierunku. Odnoszę wrażenie, że dąży się do zniszczenia szkolnictwa wyższego. Obserwuję, że młodzież wyjeżdża za granicę, gdzie studia są tańsze

Na wydziale filologii Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego — w tym roku o połowę zmniejszyła się liczba chętnych zgłębiania nauk filologicznych. W tym roku grupa polonistyki będzie liczyła zaledwie 10 osób {w ubiegłym roku na 18 studentów). Tylko 7 osób będzie studiowało nieodpłatnie, pozostałe trzy osoby zmuszone są zapłacić po ponad 5 tys. LT (za rok studiów). Na studia magisterskie przyjęto zaledwie 6 osób (wśród nich dwie zapłacą po 10 tys. za rok studiów).

wtorek, 25 sierpnia 2009

Myths About Industry Jobs

Nauka uprawiana na niskim, a nawet średnim poziomie przegrywa w zawodach których celem jest opatentowanie nowego produktu.

Przemyślenia jak znalazł dla tych zadufanych w sobie polskich naukowców, którzy siłą sprzyjającego im środowiska: zazwyczaj politycznych popleczników oraz własnej serwilistycznej postawie piastują zaszczytne funkcje w Nauce w Polsce, która osiągnęła poziom zaskakujący informując o zakładaniu kolejnego Uniwersytetu Trzeciego Wieku [więcej...]!

Artykuł odniesienia rozprawia się tylko z kilkoma popularnymi mitami na temat funkcjonowania nauki w przemyśle:

· Poziom nauki w przemyśle jest niski
· Przemysł oznacza brak naukowej wolności
· Praca w przemyśle ogranicza publikowanie
· Przemysł nie zapewnia stabilności zatrudnienia

Istnieje wiele innych mitów dotyczących naukowej prac w przemyśle, które również można poddać łatwemu obaleniu...

poniedziałek, 24 sierpnia 2009

The Virtual Knowledge Studio for the Humanities and Social Sciences

Wirtualni humaniści poszukiwani na świecie.

Ilu polskich humanistów posiada kompetencje, które odpowiadają współczesnym wyzwaniom oraz zapotrzebowaniu świata nauki?

Edukacja humanistów na potrzeby rynku pracy [więcej...] to ciągle w Polsce zaledwie abstrakcyjne hasło!

sobota, 22 sierpnia 2009

Independent Postdocs, Part 2: On-the-Ground Experiences

Na świecie, naukowej, zawodowej niezależności nie zdobywa się podlizywaniem tzw. autorytetom, realizowaniem aspiracji tzw. autorytetów, ani podleganiem promocji przez tzw. autorytety – czyli metodom skutecznym w polskim półświatku naukowym

Zdobywanie niezależności to proces wzmacniania własnych dokonań ze wszystkimi ich konsekwencjami.

W artykule odniesienia, Stacy Gelhaus z University of Pennsylvania School of Medicine, Niccolò Bucciantini z University of California, Berkeley, oraz Peggy Stolt-Bergner z Max Planck Institute of Biophysics opisują własną, indywidualną drogę do niezależności w nauce.

piątek, 21 sierpnia 2009

PAN nie wie, jakim mieniem zarządza

Kancelaria zarządzająca majątkiem PAN, nie zna wartości swych nieruchomości. Ministerstwo Skarbu Państwa do tej pory nie przedstawiło propozycji zarządzania nieruchomościami PAN.

Na stronach internetowych ujęcia nieruchomości można ukryć na drugim planie i nikt nie pofatyguje się aby się udać przykładowo na wycieczkę krajoznawczą i obejść stację badawczą Łomna-Las.


PAN Instytut Parazytologii im. Witolda Stefańskiego [więcej...]

A jednak warto udać się tam z kamerą, a następnie pospacerować po Puszczy Kampinoskiej dla podniesienia nastroju...

środa, 19 sierpnia 2009

Perspective: Top 10 Tips to Maximize Your Mentoring

Dekalog niezbędnych zaleceń dla zachowania właściwej relacji pomiędzy mentorem a studentem bazuje na psychologii społecznej oraz wypróbowanych regułach obowiązujących w demokratycznych społecznościach:

· Bądź świadom własnych celów
· Wybieraj mentorów, którzy będą pomocni w ich realizacji
· Relację z mentorem rozpoczynaj od ustalenia wspólnych oczekiwań i celów
· Stosuj najwyższe standardy profesjonalizmu
· Ucz się akceptować i stosować informację zwrotną
· Doceń własną odpowiedzialność jako własną drogę
· Praktykuj dobrą komunikację
· Stosuj okresową ewaluację jakości relacji z mentorem
· Jeśli podejmujesz decyzję przyspieszenia - unikaj palenia za sobą mostów
· Ciesz się z przekształcenia relacji zależności w relację ufnego koleżeństwa

---

Niedawno obchodziliśmy w Polsce istotną rocznicę przekształcenia naszego kraju w państwo demokratyczne.

Nominalnie.

Środowisko akademickie do tej pory nie jest zdolne do przestrzegania powyższego, nader prostego dekalogu.

Wdrożenie tego dekalogu (niezbędnego dla naukowej pracy twórczej) pozostanie tak długo niemożliwe, dopóki nie drgnie XIX wieczna konstrukcja systemu szkolnictwa obowiązująca w Polsce.

wtorek, 18 sierpnia 2009

Fałszywa autonomia

Przeciwnicy reformy całkiem na opak rozumieją autonomię uczelni utrwalając oligarchię uniwersytecką. Prof. dr hab. A. Jajszczyk:...W istocie mamy obecnie do czynienia z autonomią nie uczelni, a korporacji profesorskiej, która w dużej mierze decyduje o kształcie takich ciał, jak Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów, Rada Nauki, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego czy Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich...

poniedziałek, 17 sierpnia 2009

The moral sense test (MST)

Rzecznik Praw Obywatelskich chce wysłać polskich polityków do psychiatry. Janusz Kochanowski proponuje, by kandydaci na prezydenta, posłów i senatorów przedstawiali zaświadczenie o tym, że są zdrowi psychicznie [więcej...]

Pomysł nie nowy i wielce kontrowersyjny wzbudził słuszne protesty psychiatrów.

Ale może jednak warto testować wybrane aspekty zachowań ludzi, którzy podejmują decyzje?

Połączyć test na praktyczną znajomość języków nowożytnych z testem osądów moralnych? Co jest złe. a co dobre lub ledwie dopuszczalne?

The Cognitive Evolution Laboratory, Harvard University opracował serię moralnych dylematów pozwalających na poznanie mechanizmów psychologicznych warunkujących osąd moralny oraz czynniki demograficzne i kulturowe które mogą go zmieniać.

czwartek, 6 sierpnia 2009

Independent Postdocs, Part 1: Gaining Early Autonomy

Według badań przeprowadzonych wśród 7600 postdoctoral scientists w 46 amerykańskich instytutach badawczych w 2005 [więcej ...] jedynie jedna czwarta badanych doświadczyła względnej niezależności badawczej. 38% postdoc’ów dzieliło odpowiedzialność planowania badań ze swoimi promotorami, a z doświadczeń 35% postdoc’ów wynika, że ich promotorzy kontrolowali ich pracę/projekty w dużej mierze o ile nie całkowicie.

środa, 5 sierpnia 2009

Parlamentarzyści: Naukowcy, porzućcie AHE

I znowu na posterunku dziennikarze Gazety Wyborczej: Piotr Głuchowski i Marcin Kowalski (pewnie dostaną premię?) przedstawiają dramat Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (tej „lipnej uczelni”) którą według zaleceń Stefana Niesiołowskiego, Leona Kieresa, Mariana Filara oraz innych profesorów (naukowców z PO, lewicy i Stronnictwa Demokratycznego) namawiających minister Barbarę Kudrycką do natychmiastowych decyzji, a nauczycieli akademickich, dzięki którym szkoła istnieje, wzywają do jej opuszczenia.

Czy Stefan Niesiołowski, Leon Kieres, Marian Filar reprezentują światowe autorytety naukowe oraz wiedzę na temat szkolnictwa wyższego aby zajmować głos w tym temacie?

Jak widać w Polsce wszystko jest w sposób niewybredny a wręcz wstrętny upolitycznione, a planowanej reformie szkolnictwa wyższego można w tym momencie dopisać wykrzywioną i zaplutą od nienawiści gębę polityka.

Nie ulega wątpliwości, że system amerykański szkolnictwa wyższego jest jednym z najbardziej efektywnych w cywilizowanym świecie. Warto przypomnieć, że:


- w USA nie istnieje system narodowy szkolnictwa wyższego
- publiczne uczelnie są zarządzane lokalnie, przez władze uniwersytetu do których dobierane są osoby nie tylko o kompetencjach akademickich, lecz przede wszystkim managerskich
- amerykańskie uniwersytety nie są związane na szczeblu federalnym z ministrem edukacji
- polityka szkolnictwa wyższego regulowana (tworzenie, zarządzanie i regulacji uniwersytetów i innych instytucji szkolnictwa wyższego) jest na poziomie lokalnym, stanowym


[więcej: archiwum IH niedziela, 15 czerwiec 2008: Public Universities in the United States ]

wtorek, 4 sierpnia 2009

Łódzka Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna to największa nielegalna fabryka magistrów i licencjatów

Piotr Głuchowski i Marcin Kowalski, dziennikarze Gazety Wyborczej piszą: Studenci (AHE) uczą się nie w Łodzi, lecz w swych miastach, nie mają często dostępu do profesorów ani bibliotek.

Czy dziennikarze GW posiadają wiedzę na temat zasad edukacji i wychowania oraz współczesnej koncepcji biblioteki?



Czy brak infrastruktury to wystarczający powód aby wstrzymać edukację?

Okupacja hitlerowska dla Płońska i większej części powiatu rozpoczęła się 6 września 1939 roku. Już od pierwszych dni wojny budynki szkoły przy ulicy Wolności zmieniły swoje przeznaczenie.... Książki z biblioteki szkolnej wyniesiono na zewnątrz i spalono... Szczególnie ostre represje spadły na nauczycieli. 13 września 1939 roku gestapo aresztowało w Płońsku 20 nauczycieli, których przetrzymywano około dwóch tygodni jako zakładników. W listopadzie 1939 roku dość liczna grupa nauczycieli została zabrana do obozów jenieckich. 6 kwietnia 1940 roku nastąpiły ponowne aresztowania i w ich następstwie wywiezienie do obozów koncentracyjnych.... Nauczyciele, którzy pozostali w Płońsku, rozpoczęli tajne nauczanie już w 1939 roku... Toteż nauczyciele, którzy uniknęli obozów i więzień, stanęli odważnie z wielkim poświęceniem do pracy. Zaczęli tworzyć komplety tajnego nauczania. Naukę utrudniał brak książek, pomocy, odpowiedniego pomieszczenia. Lekcje były prowadzone w prywatnych mieszkaniach...[więcej...]

poniedziałek, 3 sierpnia 2009

Perspective: How to Succeed in Big Science and Still Get Tenure

Choć podstawą uprawiania nauki staje się coraz bardziej współpraca wielu osób, dla akademickiego zatrudnienia kluczowym problemem jest poziom naukowy indywiduum, który ma wskazać, że to nie grupa, lecz właśnie konkretna osoba jest intelektualnym liderem zdecydowanej większości badań.

Naukowa współpraca zaciemnia właściwą ocenę wykorzystującą pomiary ilościowe (ilość niezależnych publikacji, ilość uzyskanych grantów) ponieważ nakłada się na podobną pracę innych osób, którzy ją wykorzystują jako podstawę własnych osiągnięć

---

Problemy podstawowe a jak gdyby nie istniejące, pomijane i nie dyskutowane w środowisku polskich naukowców, które autorytarnie naukowe indywidualności tłamsi, a do naukowych stopni i tytułów dopuszcza przede wszystkim szarych współpracowników...

niedziela, 2 sierpnia 2009

Nauczanie prowadzone nielegalnie poza szkołą lub uczelnią

Tajne komplety to nie tylko kształcenie młodzieży, ale i wysiłek wychowawczy. Nauczyciele uważali prowadzenie tajnych kompletów za swój obywatelski obowiązek, a młodzież garnęła się do nauki i osiągała dobre wyniki. W końcowych latach okupacji w szkołach średnich uczyło się ponad 100 tysięcy młodzieży, a wiedzę na poziomie wyższym zdobywało kilka tysięcy studentów.
· W Warszawie działały: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Ziem Zachodnich, Politechnika Warszawska, Wolna Wszechnica Polska, Akademia Medyczna, SGH, SGGH, Polskie Konserwatorium Muzyczne oraz Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej.
· W Krakowie działały: Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza i Instytut Pedagogiczny ZNP.
· We Lwowie działały: Uniwersytet Jana Kazimierza oraz Politechnika Lwowska.
Nauczyciele i uczniowie wiedzieli, że w razie wykrycia groziło im, a nawet właścicielom mieszkań, w których odbywały się komplety, więzienie i obóz koncentracyjny. Brutalne represje stosowane przez okupanta nie powstrzymywały jednak tajnego nauczania. Mimo grożących kar za nielegalne nauczanie większość nauczycieli nie przerwała swej misji i przez cały okres okupacji służyła młodzieży. Tajne komplety, prowadzone na tak wielką skalę na ziemiach polskich, były jedyną tego rodzaju formą oporu w okupowanej Europie.


---

Co ciekawe, tajne nauczanie było we wszystkich okresach historycznych bezwzględnie zwalczane – w latach 1939-1945 życie straciło 8,5 tys. polskich nauczycieli.

Czy ktokolwiek obliczył ilu nauczycieli akademickich zostało wyeliminowanych z komunistycznego/postkomunistycznego systemu edukacji?

Wyeliminować można na różne sposoby:

· załatwienie przez pozbawienie życia (w czasach stalinowskich) z doskonałym zatarciem śladów i motywu zbrodni
· załatwienie przez wykluczenie (praktykowane w środowisku akademickim do dnia dzisiejszego) na przekór rzeczywistego dorobku naukowego ofiary
· kompromitacja instytucji prowadzącej edukację konkurencyjną do instytucji politycznych korporacji (patrz rozdmuchana przez Gazetę Wyborczą afera Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi)


Probierzem świadomego aktu eliminacji pozostaje zawsze niezachwiana pozycja korporacji, nomenklatury i W NICZYM NIENARUSZONY SYSTEM.