Narodowe Centrum Nauki

niedziela, 20 grudnia 2009

Z życzeniami świątecznych refleksji skutkujących optymalnymi rozwiazaniami w 2010

On the Importance of Friendship in a Scientific Career

For individuals starting a scientific career today, the stresses and complexities of science are certainly more intense than 40 years ago. But the opportunities to build friendships are there if one takes the time and makes the effort. When such an opportunity arises, I implore you to go beyond a mentor-student, role-model, or colleague-to-colleague relationship and build a lasting friendship. Such friendships will enrich and support your career. Friendships formed and continued early in your career have a strength and value that more than justifies the effort.

Defining Your Unique Talents

Career coach Sital Ruparelia had a post last month on his blog about defining your unique talents. Ruparlia defines unique talents as your natural abilities plus your unique way of expressing those abilities.

By identifying these unique talents, Ruparelia says, you can start defining what makes you different and better from other job hunters, which can help your resumé and cover letter stand out. And after landing a job, you can use the same approach to identify your unique contribution to your employer, something that will come in handy when it's time for performance review and salary-raise negotiations.

Job Hunting During the Holidays

- Party hearty, with networking in mind. "Go to every party you can so you can get out of the house," Tahmincioglu says. She quotes the director of the office of career services at Eastern Connecticut State University who advises accepting as many party invitations as possible to reconnect with people you know and connect with people you don't. It is not a time be picky. In this economy holiday events put on by professional, community, or political groups -- or individuals -- can put you in contact with people you may not otherwise meet. Use the opportunity to let these people know who you are.

- Give and ye shall receive. It's the season of giving, Tahmincioglu says -- a reminder that networking is a two-way street, that helping other job hunters builds reciprocity and develops trusting relationships with others in your network. Dick van Vlootten spells out in detail how this works in a 2004 article in Science's Next Wave, the predecessor to Science Careers.

Funding News: 11 December 2009

Research funding
Student and institutional support programs
GrantsNet Express
Deadline Watch
GrantsNet sponsorship
New Research Funding Programs

czwartek, 17 grudnia 2009

Rektor chce wyjaśnień

Studenci UMK - pierwszego roku zaocznej socjologii studiów uzupełniających wykształcenie magisterskie (2,4 tys. złotych za semestr) otrzymali powtórkę materiału studiów licencjackich.

Partnerstwo ze środowiskiem akademickim Jak Microsoft wpiera edukację studentów w Polsce?

Przyszłość naszej gospodarki w dużej mierze zależy od ich wiedzy, umiejętności, ale też skłonności do własnej przedsiębiorczości i innowacyjności.

Polski oddział firmy Microsoft od lat wspiera rozwój środowiska akademickiego poprzez szereg programów adresowanych zarówno do kadry akademickiej, jak i samych studentów.

---
A gdzież te propozycje, konkursy ogólnopolskie, upowszechnianie informacji?

Można uwierzyć, że Microsoft zakłada ich istnienie - może podjąłby się ich weryfikacji?

Doktorat dla każdego

Jacek Kubiak:... Fikcja towarzyszy polskiej nauce od czasów PRL. Wiele zjawisk w polityce ostatnich lat sugeruje, że walka z pozostałościami systemu komunistycznego przybiera formy znane właśnie z tych czasów, tyle, że a rebours. Doktorat ks. Rydzyka wpisuje się śmiało w tę nową tradycję. Polityka może się obroni, ale dla polskiej nauki “doktorat dla każdego” może okazać się zabójczy...

Rada wydziału humanistyki protestuje u rektora

Senat UMK zwiększył limity osób na ćwiczeniach i konwersatoriach;

- aby utworzyć grupę, musi być co najmniej 25 studentów dla kierunków: humanistycznych, ekonomicznych i społecznych

- na pozostałych obowiązuje stary limit - minimum 20 osób na zajęciach.

Polacy ciągle wyjeżdżają za chlebem

Prof. Elżbieta Adamowicz, dyrektor Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH: Zapowiedzi z początku roku, że kryzys skłoni większość Polaków do powrotów, się nie sprawdziły

–--
Jakkolwiek według prof. E Adamowicz jest to jeszcze jeden dowód na to, że Polacy są ludźmi przedsiębiorczymi - ten fakt można interpretować wskazując jako przyczynę przedsiębiorczość Polaków - a NIEZWYKŁĄ PATOLOGIĘ SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA POLSKĄ WE WSZYSTKICH SFERACH!

Jedna z nich jest fakt iż PROFESOR BELWEDERSKI DOKTOR HABILITOWANY który uzyskał tytuł naukowy zabezpieczający jego immunitet w źle zarządzanym państwie - w swoich wypowiedziach robi ukłon wobec tych którzy decydują się na emigrację.

Emigracja jest wyrazem nieudolności państwa. Jej konsekwencje to zaburzenie tożsamości oraz umocnienie pozycji osób które patologicznym państwem zarządzają, posiadają przywileje oraz bezkarność.

A to jest głęboko posunięty cynizm do którego zmusza patologia zarządzania państwem.

środa, 16 grudnia 2009

Nowy model finansowania Biblioteki Wirtualnej Nauki - od 2010 roku

Decyzją MNiSW nowy model finansowania Biblioteki Wirtualnej Nauki obejmie (100% finansowaniem kosztów zakupu) od 2010 r:

* Web of Science,
* Science Direct,
* Czasopisma Springer,
* EBSCO Publishing - pakiet podstawowy,
* JCR (JOURNAL CITATION REPORTS),
* CPCI (CONFERENCE PROCEEDINGS CITATION INDEX).

---

Czyj to sukces?

Warto, w 5 rocznicę istnienia Niezależnego Forum Akademickiego przypomnieć, że głównym popularyzatorem idei upowszechnienia i udostępnienia bazy danych polskiemu środowisku akademickiemu jest Józef Kalisz.

Nieomal każdy artykuł Józefa Kalisza publikowany na NFA i w polskiej prasie społeczno-politycznej nawoływał do wprowadzenia wspomnianych baz danych.

Wprowadzenie baz danych będzie wielkim sukcesem upartego dążenia do wprowadzenia tych zmian w którym NFA było główną platformą, a minister B. Kudrycka uwieńczyła dzieło
...

Bazy danych to jeden z wielu postulatów artykułowanych na NFA... ich wdrożenie idzie powoli ale jak widać nie jest bezskuteczne!

Social sciences and humanities - Policy Brief : EMILIE - A European approach...

Social sciences and humanities - Policy Brief : EMILIE - A European approach to multicultural citizenship legal political and educational challenges

Policy implications of EMILIE, an EU-funded research project exploring migration-related diversity issues associated with multicultural education, the labour market and political participation.

Uczelnie straciły na hazardzie

Politechniki Łódzka i Warszawska prowadziły badania, na podstawie których rejestrowano automaty i urządzenia do gier losowych.

Ministerstwo Finansów cofnęło w listopadzie obu uczelniom upoważnienia na prowadzenie powyższej działalności.

Zatrzymano w październiku dr nauk Artura D. z PW, dr hab. Włodzimierza F. z PŁ oraz Artura D., pracownika prywatnego przedsiębiorstwa, który współpracuje z PŁ.

Według prokuratorów zatrzymani dopuszczali do rejestracji automaty o niskich wygranych, na których w rzeczywistości można było uzyskiwać wygrane wyższe niż 15 euro. Zatrzymani mieli dostęp do urządzeń elektronicznych, dzięki czemu mogli zmieniać oprogramowanie. To pozwalało im zwiększyć stawki i wygrane.

Polacy kształcą się chętniej od innych europejczyków, ale jakość naszej nauk...

Polskie uczelnie znajdują się na szarym końcu szanghajskiego rankingu uniwersytetów. Raport KE potwierdza tę opinię.

Minister szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka: ...Im więcej osób z wyższym wykształceniem, tym lepszy potencjał rozwojowy kraju. Ważne jest jednak, aby ten dynamiczny wzrost ilościowy nie prowadził do obniżenia poziomu kształcenia. Dlatego teraz musimy skoncentrować się na jakości...

Zagraniczni studenci stanowią zaledwie pół procentu wszystkich studentów uczących się w Polsce...

---

choć polskie uczelnie zapewniają im zdecydowanie lepsze standardy kształcenia oraz dostępność lepszych akademików...

Problem dotyczy przede wszystkim wielkich uczelni publicznych, które utrzymywane są przez państwo, dotowane i na których pojawiają się nieliczni studenci zagraniczni.

Interwencje minister B Kudryckiej w rzekome poprawianie jakości na uczelniach niepaństwowych to populizm i chowanie głowy w piasek przez zmianami, które powinny dokonać się na uczelniach państwowych.

Tenure Track UTwist3 Woman in Science

The University of Twente wants to increase the percentage of women in higher academic positions and has created the University of Twente Women in Science, engineering and Technology Tenure Track programme (U TWIST3) for talented female scientists who want a challenging and attractive career path.

We now invite ambitious female PhDs with post-doctoral experience in nanotechnology, process technology, engineering, biomedical sciences or water management to apply before the deadline of 1 March 2010. We expect candidates to match their research interest with the focus of our University. See the websites of our Faculty of Science and Technology, the Faculty of Engineering Technology and research institutes IMPACT, MESA+ and MIRA for more information.

---

Czy istnieje polska placówka szkolnictwa wyższego, która wprowadza podobne inicjatywy?

Czy MNiSW, notabene reprezentowane przez kobietę dokonało jakiegokolwiek posunięcia (poza werbalnymi zapewnieniami), które w sposób konkretny rozwiązywałoby problem dyskryminacji polskich kobiet na stanowiskach naukowo-dydaktycznych

wtorek, 15 grudnia 2009

Innowacje w czasach kryzysu, raport OECD

Aktualny raport OECD pokazuje, że pod względem innowacji technologicznych, jak i pozatechnologicznych jesteśmy wyprzedzani.

W żadnym z innowacyjnych sektorów związanych z rozwojem "zielonych technologii", technologii medycznych, informatycznych, biotechnologii i nanotechnologii - Polski nie widać.

Do konkurencji w/w obszarach startują kraje BRIICS (Brazylia, Rosja, Indie, Indonezja, Chiny, Singapur).

Polska importuje technologie.

Ułatwienia dla młodych naukowców

Pakiet zmian przygotowywany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zadziwia pomysłami wprowadzania Rad Młodych Naukowców.

Czy mnożenie administracyjnych szczebli to recepta na poprawienie warunków pracy młodych naukowców?

Młodzi naukowcy o ministerialnych propozycjach

Łukasz Przanowski, przedstawiciel Krajowej Reprezentacji Doktorantów:czeka na szczegóły propozycji MNiSW:

młody naukowiec do pracy potrzebuje czasu i pieniędzy.

Doktoranci nie chcą tracić czasu na pracę dydaktyczną i działania administracyjne. Woleliby również skupić się na badaniach naukowych, a nie dorabiać na kilku uczelniach lub w przedsiębiorstwach.


Patrycja Matusz-Protasiewicz z Uniwersytetu Wrocławskiego
:
stypendium doktoranta nie zaspokaja podstawowych potrzeb
tysiąc złotych to według niej za mało, żeby utrzymać się w dużym mieście, kupując przy tym książki i wyjeżdżając poza dom na badania.
zmiana procedury habilitacyjnej też jest potrzebna - obecny system za bardzo skupia się na pracy habilitacyjnej, a nie bierze pod uwagę innych osiągnięć naukowych - takich jak raporty z uczestnictwa w międzynarodowych badaniach naukowych.

Agnieszka Nogal z Uniwersytetu Warszawskiego: ministerstwo powinno w swoich planach zainteresować się szczególnie mniejszymi ośrodkami badawczymi.

E-learning drogą do porozumiewania się w środowisku wielokulturowym

W ramach projektu 19-20 października na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie odbyła się konferencja pt. „Teoria i praktyka kształcenia na odległość” pod auspicjami rektora UŚ prof. zw. dr. hab. Wiesława Banysia i dziekana Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji prof. dr hab. Haliny Rusek. Pracownicy tego Wydziału oraz całego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach mają wieloletnie, bogate doświadczenie w zakresie wdrażania e-learningu na wszystkich kierunkach studiów. Pomyślnie funkcjonuje i rozwija się tu platforma kształcenia na odległość, portal edukacyjny „Erudyta”. Celem konferencji była nie tylko prezentacja tych osiągnięć, ale również wymiana doświadczeń w zakresie e-learningu z innymi uczestnikami konferencji. Spotkanie wywołało zresztą duże zainteresowanie, czego rezultatem był udział ponad 60 osób, w tym 22 z zagranicy (Czech, Słowacji, Austrii).

Podczas pierwszego dnia konferencji odbyły się cztery sesje, plenarna oraz: „Nauczanie na odległość na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Ostrawskiego - przykłady dobrej praktyki”, „Nauczanie na odległość w naukach przyrodniczo-matematycznych i humanistycznych” oraz „Kształtowanie informatycznych kompetencji nauczycieli z wykorzystaniem e-learningu”. Przewodniczyły im: dr hab. Eugenia Smyrnova–Trybulska (Uniwersytet Śląski w Katowicach), doc. Jana Kapounová (Uniwersytet Ostrawski, Republika Czeska), prof. Jindřich Vaněk (Uniwersytet Śląski w Opawie, Republika Czeska), i prof. Erika Mechlova (Uniwersytet Ostrawski, Republika Czeska).

Podczas sesji plenarnej przedstawiono najważniejsze teoretyczno-metodyczne aspekty kształcenia na odległość, dane statystyczne, dotyczące przygotowania nauczycieli do wykorzystania e-learningu w Republice Czeskiej, koncepcję wdrażania e-learningu na Uniwersytecie Śląskim, socjalne wątki zdalnego nauczania z uwzględnieniem czynników neurobiologicznych. Zaprezentowano również cele i rezultaty realizacji projektu „Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy” na Uniwersytecie Śląskim w latach 2008-2009 oraz dokonano prezentacji wybranych kursów e-learningowych z języka angielskiego, realizowanych w jego ramach.

W drugim dniu spotkania odbyły się sesje: „Multimedia i systemy e-learningowe w nauczaniu na odległość” oraz „Psychologiczne, społeczne i prawne aspekty w nauczaniu na odległość”. Poprowadził je dr ing. Miroslav Hrubý z Uniwersytetu Obrony w Brnie (Republika Czeska).

Konferencji towarzyszyły warsztaty „Opracowanie kursów zdalnych w systemie CLMS MOODLE”, podczas których studenci, przyszli i czynni nauczyciele, metodycy i wykładowcy uczyli się w praktyce, jak wprowadzać zdalną formę nauczania w proces edukacyjny. Wykorzystaniu ICT i e-learningu w pracy zawodowej służyły takie tematy, jak: przygotowanie metodologii opracowania i wykorzystania kursów zdalnych, opracowanie koncepcji badań w zakresie kształcenia nauczycieli, wsparcie e-learningu nauczycieli w regionie wyszegradzkim, kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w wykorzystaniu ICT i e-learning u uczestników projektu. Warsztaty odbywały się za pośrednictwem platformy Uniwersytetu Śląskiego dla magistrantów i doktorantów znajdującej się na stronie (http://el2.us.edu.pl/mw-std/). Równolegle podobne warsztaty w języku czeskim, prowadzili partnerzy z Uniwersytetu Ostrawskiego.

poniedziałek, 14 grudnia 2009

Studia jako inwestowanie, czy jako konsumpcja?

Trend cywilizacyjny skutkujący niedoborem studentów na kierunkach matematyczno-przyrodniczych i technicznych – od dawna obserwowany jest na Zachodzie, a od niedawna też w Polsce.

Przyczyny tego faktu nie zawsze są właściwie rozumiane według Jana Winieckiego:... Wśród studentów obserwuje się przesuwanie się zainteresowania od kierunków zapewniających dobrze płatną pracę, ale wymagających dużego zaangażowania się w proces studiów, do kierunków, które może nie stwarzają takich perspektyw awansu materialnego, ale dają więcej możliwości cieszenia się samymi studiami....

Parytety płci na listach wyborczych

Ostateczny termin złożenia list osób popierających ustawę o parytetach płci na listach wyborczych w Sejmie to wtorek 22 grudnia 2009.

W Polsce brakuje kobiet nie tylko w polityce lecz również w nauce! Wprowadzenie zwiększonej liczby posłanek do sejmu z pewnością przyniesie zmianę dla polskiej nauki.

Akceptację dla ustawy o parytetach można nie tylko podpisać, ale również aktywnie włączyć się w akcję zbierania podpisów: Formularz zbierania podpisów

Państwo daje za dużo na katolickie uczelnie?

Szkoły wyznaniowe dostały 600 mln zł z budżetu w ciągu czterech lat.

Katolicki Uniwersytet Lubelski na którym studiuje na nim 21 tysięcy studentów jest najwyżej dotowaną uczelnią prywatną.

Bartosz Loba, rzecznik resortu nauki: Pieniądze dla katolickich uczelni są przyznawane na tych samych zasadach, co publicznym i prywatnym...Podlegają one identycznym procedurom dotyczącym na przykład oceny jakości czy uprawnień do kształcenia i mają takie same obowiązki, jak wszystkie pozostałe.

Posłowie Lewicy złożyli wniosek do Trybunału Konstytucyjnego czy dotowanie jest zgodne z zasadą równouprawnienia związków wyznaniowych.

Racjonalista - List do Minister Edukacji Narodowej w obronie uczniów

Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów wystosowało pismo do minister Katarzyny Hall wyrażający niepokój braku wyrażenia stanowiska Ministerstwo Edukacji Narodowej w kwestii rozgłosu medialnego wywołanego petycją trojga uczniów XIV Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu, wzywającej do usunięcia krzyży z klas szkolnych:

...Organy władzy publicznej nie mogą dłużej udawać, że problem nie istnieje. Szczególnie bulwersująco zabrzmiały publicznie wypowiedziane, pozbawione znamion elementarnej kultury, słowa byłego Ministra Edukacji Narodowej, obecnie europosła, prof. Ryszarda Legutki, który w rozmowie z Gazetą Wyborczą nazwał petycję uczniów XIV LO we Wrocławiu jako nic innego jak "robienie chytrej, cynicznej ideologicznej zadymy przez troje rozwydrzonych i rozpuszczonych przez rodziców smarkaczy. Nie może być tak, że oni ustawiają na baczność całą szkołę! Czy naprawdę w klasie maturalnej nie ma już nic innego do roboty?"...

PSR stoi na stanowisku obowiązkiem MEN jest obrona młodych ludzi, obrażanych za to, że odważyli się upomnieć o swoje konstytucyjne prawa, wbrew ideologicznym eksperymentom, ważniejszym dla niektórych od równego i podmiotowego traktowania wszystkich obywateli.

piątek, 11 grudnia 2009

Doprowadzimy sprawę (AHE) do końca

Dr Daniel Alain Korona, prezes Stowarzyszenia Interesu Społecznego:...władze AHE po pierwsze stanęły wobec problemu niewypowiedzianego szantażu likwidacyjnego. W skrócie chodzi o takie ustanowienie różnych czynności procesowych w postępowaniach administracyjnych dotyczących AHE, by ta ostatnia zrezygnowała z możliwości obrony swych praw, ze względu na trwające postępowanie likwidacyjne. Przypomnijmy, iż postępowanie likwidacyjne wszczęto 3 lipca 2009 r., powinno było zostać zakończone zatem na początku września. Jednak ani nie zakończono postępowania, ani nie wydano postanowienia o jego przedłużeniu do określonego terminu, przez co MNiSW miało i ma wciąż możliwość presji na AHE, by zrezygnowała ze swych praw w innych postępowaniach administracyjnych. Mówię o niewypowiedzianym szantażu, gdyż nie mam dowodów świadczących, by szantaż był wypowiedziany lub zasugerowany przez wysokich urzędników MNiSW. W każdym razie fakt, iż można stosować niewypowiedziany szantaż i tym samym dokonać presji na podmiocie, by nie mogła korzystać ze swoich praw w innym postępowaniu, uważamy za skandal i jest niezgodne z zasadami demokratycznego państwa prawnego...

Czujność naukowca

Sławomir Mizerski, Polityka dyskredytuje sprawę pracy habilitacyjnej pułkownika dr inż. G. z Akademii Obrony Narodowej Zarządzanie logistyczne w sytuacjach kryzysowych w Polsce opisanej przez Gazetę Wyborczą:

Sprawa wygląda na dętą i grubymi nićmi szytą, bo po pierwsze prace kolegi mają zupełnie inne tytuły (brzmią one: „Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach zagrożeń nie militarnych”, „Zarządzanie logistyczne w sytuacjach kryzysowych” i „Logistyka w sytuacjach kryzysowych”). Po drugie, oskarżanie G. o ściąganie od kolegi jest absurdalne choćby z tego powodu, że G. jest pułkownikiem, a kolega tylko profesorem, w dodatku zatrudnionym w instytucie, którym kieruje G. Po trzecie trudno wykluczyć, że łudzące podobieństwo prac G. i jego kolegi jest zupełnie przypadkowe. Jak wiadomo, takie przypadkowe łudzące podobieństwo zdarza się nie tylko pracom naukowym, ale także ludziom, którym nikt nie czyni z tego zarzutu, i słusznie.

---

Że też takich komentatorów zatrudnia czołowe polskie pismo społeczno-polityczne w 2009!

Ciekawe co w tym względzie miałby do powiedzenia dr Marek Wroński?

Polska zajęła 35 miejsce w globalnym rankingu konkurencyjności sektora IT

W globalnym rankingu konkurencyjności przemysłu IT w 2009 roku Polska zajęła 35 miejsce uzyskując 40,8 na 100 punktów.

W stosunku do roku 2008 oznacza to spadek o 3 miejsca.

Polska osiągnęła najlepsze rezultaty w następujących kategoriach: środowisko biznesowe, środowisko prawne, wsparcie dla rozwoju przemysłu IT. Obszary, w których

Pożądana poprawa w obszarach:

- środowisko badań i rozwoju
- infrastruktura IT
- kapitał ludzki.

czwartek, 10 grudnia 2009

Min. Kudrycka- zmiany w polskim szkolnictwie są konieczne

Katedra Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego (WNoW) zorganizowała międzynarodową konferencję naukową Innowacje w edukacji akademickiej - szkolnictwo wyższe w procesie zmiany - w ramach projektu Centrum Upowszechniania Innowacji w Edukacji (CUIwE) dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dziekan WNoW prof. Grzegorz Michalski stwierdził: Nie chodzi o to, by student uczestniczył w coraz większej liczbie kursów. Ma przyrastać jego wiedza i umiejętności podkreślając wagę programów nauczania, które powinny ulec zmianie. Nakłady na szkolnictwo wyższe nie mogą wzrastać, jeśli nie będzie widać efektów działalności uczelni wyższych.

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez CUIwE wśród 249 młodych pracowników naukowych:

- 50 proc. młodych badaczy na pracę naukową z trudem poświęca zaledwie kilka godzin w tygodniu
- czynniki utrudniające pracę naukową wskazane przez ankietowanych:
- 80% niskie zarobki
- 63% brak pieniędzy na udział w konferencjach
- 55% nadmiar zajęć dydaktycznych
- 38% niedostateczną liczbę kontaktów międzynarodowych.

Tylko 47% deklaruje pracę jedynie w swojej uczelni macierzystej - reszta przyznaje się do "dorabiania" w innych miejscach pracy.

Przewodniczący Rady Naukowej Centrum Upowszechniania Innowacji w Edukacji (CUIwE) prof. Tadeusz Pilch: Płatne studia oznaczają wprowadzenie mechanizmów selekcji i tworzenie barier dostępu dla biedniejszych grup społecznych. Rezultatem będzie dalsze rozwarstwienie polskiego społeczeństwa.

Warszawskie uczelnie dobre dla doktorantów

Zadaniem konkursu to promocja szkół wyższych, najlepiej opiekujących się młodymi pracownikami naukowymi.

Laureaci to Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Warszawska i Uniwersytet Warszawski.

Warto w przyszłości prześledzić, czy laury spadną jedynie na wspomniane szkoły jak zazwyczaj była w ogólnopolskich konkursach, czy dyplomowani doktorzy tych uczelni rozwiną również swoje talenty badawcze?

Co czwarty młody Wielkopolanin nie ma pracy

Na rynku pracy wielkopolskie uczelnie, których liczba absolwentów w ciagu ostatniej dekady wzrosła z 13,7 tys. do 27 tys okazują się być niedostosowane do olbrzymiej konkurencji.

Prof. Waldemar Łazuga, rektor WSNHiD: - Absolwenci są niedopasowani mentalne...Zdaniem pracodawców młodzi ludzie nie wiedzą, na czym polega praca. Są pasywni, bierni, niesamodzielni, po prostu brakuje im motywacji! Czekają, aż ktoś zorganizuje im pracę albo za nich pomyśli.

Klęska misji edukacyjnej i wychowawczej

Prof. Andrzej Jajszczyk pracuje w Katedrze Telekomunikacji Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Kilka lat pracował na uczelniach w Australii, Kanadzie i Francji. Jest wiceprezesem międzynarodowego stowarzyszenia IEEE Communications Society. W 2008 r. został laureatem Nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej: Polskie szkolnictwo wyższe ma archaiczną strukturę i nieefektywny system zarządzania. Żyje w świecie pozorów, z przesadnym przekonaniem pracowników i studentów o własnej wielkości. Opinie świata są lekceważone bądź ignorowane. Co roku mury uczelni opuszczają dziesiątki tysięcy magistrów kiepsko przygotowanych do sprostania wymaganiom zmieniającego się rynku pracy i źle ukształtowanych jako obywatele....
...Zupełną klęskę poniosły polskie wyższe uczelnie w obszarze kształtowania właściwych postaw studentów. Wielu wykładowców daje zły przykład opuszczając znaczną liczbę zajęć, czy spóźniając się na nie. Często przekazuje przestarzałe treści i przekupuje studentów nie oceniając właściwie zdobytych przez nich umiejętności i wiedzy w czasie kolokwiów i egzaminów, a także przyzwalając na ściąganie czy plagiaty....
...Zmiana tej sytuacji będzie wymagała radykalnych zmian w sposobach finansowania i funkcjonowania uczelni wyższych. Wiara, że problemy dadzą się rozwiązać wyłącznie przez zwiększenie strumienia pieniędzy płynących do naszych uniwersytetów jest naiwna i niczym nie uzasadniona...

Dochodzimy do kompromisów

Dr Andrzej Smirnow,przewodniczący sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży:
Zmiany nie są łatwe z wielu powodów. Na przykład zlikwidowanie habilitacji – choć nie jestem jej orędownikiem, wręcz przeciwnie – nie jest, moim zdaniem, na razie możliwe, ponieważ brakuje odpowiedzialności organów uczelni za poziom doktoratów, funkcjonują recenzje koleżeńskie, nie ma prawdziwych konkursów na stanowiska. Najbardziej twórczy okres pracownika naukowego w większości dziedzin to 30−40 lat. W tym czasie naukowcy, nawet ci naprawdę dobrzy, habilitacji najczęściej jeszcze nie mają i są adiunktami, czyli takimi trochę wyrobnikami nauki. Na dodatek habilitacja, na przykład w dziedzinach nauk technicznych, jest trochę gorszym doktoratem.

środa, 9 grudnia 2009

Angielskie uczelnie kuszą

Brytyjskie uczelnie kuszą bezpośrednimi ofertami kierowanymi do polskich licealistów.

Oferują wysokie stypendia i możliwość zdobycia atrakcyjnego wykształcenia.

Nowe oblicze szkolnictwa wyższego

Międzynarodowa agencja public relations Noir sur Blanc z siedzibą w Paryżu rozpoczęła prezentację Białej Księgi o komunikacji w sektorze szkolnictwa wyższego wychodząc z założenia, iż kluczem do sukcesu dla szkół wyższych w warunkach globalizacji i współpracy międzynarodowej jest aktywne komunikowanie się z szerokim i wąskim otoczeniem, prowadzone z użyciem coraz bardziej wyrafinowanych metod. Jest to kluczowy element strategii rozwoju każdej uczelni obok działalności dydaktycznej i naukowej.

Brigitte Fournier, dyrektor i zalożyciel Noir sur Blanc
: Od 20 lat w Europie i od 40 lat w USA, wszelkie formy komunikowania w sektorze edukacji wyższej bardzo się upowszechniły. Przyczyna tego stanu rzeczy jest prosta, edukacja weszła w epokę konkurencji. Mam nadzieję, że Biała Księga, nie tylko dostarczy informacji z dziedziny komunikowania się uczelni, ale również pomoże uczelniom dokonywać łatwiejszych wyborów.

Pani w PANie protestuje

Wśród humanistów, fizyków, chemików, inżynierów, rolników, geologów i lekarzy nie ma na świecie ani jednej kobiety, którą PAN chciałby zaprosić do własnego grona.

Gdyby w PAN było więcej kobiet, liczba pań w Akademii pewnie szybciej by rosła, a tak to mężczyźni dokooptowują swoich kolegów i wszystko się kręci po staremu.

Prof. Małgorzata Kossut,członek korespondent PAN od 2002 r, Instytut Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie: PAN to bardzo męska instytucja. Jest nas tu - kobiet - dosłownie garstka...Mam wrażenie, że atmosfera w PAN przypomina tę, jaka panowała w przedwojennym klubie, choć z racji wieku znam ją tylko z opowiadań...

wtorek, 8 grudnia 2009

Uniwersytet- Chcesz dalej studiować, oceń wykładowców

Wydział Prawa wprowadził zasadę, która zobowiązuje studentów do wystawienia ocen prowadzącym: każdy student będzie musiał wypełnić co najmniej trzy anonimowe ankiety, aby zyskać prawo do wpisu na zajęcia na kolejny semestr.

Pytania dotyczą jakości zajęć, wykładów i ćwiczeń, stopnia przygotowania prowadzącego do zajęć, spóźnień, kończenia ich przed czasem oraz relacji wykładowców ze studentami.

Dr Jacek Przygodzki, rzecznik UWr, pracownik naukowy Wydziału Prawa: Nikt nie udostępnia profesorom ankiet, przedstawia się tylko ich wyniki....Jeżeli z ankiet wynika, że osoba, która stara się o pracę na stanowisku adiunkta, jest słabym pracownikiem dydaktycznym i studenci nie są zadowoleni z ćwiczeń z nim, to ma to istotny wpływ na jego ewentualne zatrudnienie.

Środowiska akademickie zawiedzione PO

Po reakcji rządu PO na propozycje reformy szkolnictwa wyższego w Polsce zgłoszone w ostatnich dniach przez rektorów szkół wyższych, widać już bardzo wyraźnie, że pod rządami obecnej ekipy żadnych śmiałych zmian nie będzie. Polskie uczelnie nadal pozostawać będą w dalekim ogonie uczelni światowych. W systemie nadal brakować będzie pieniędzy, naukowcy będą „uciekać” z zawodu, a myślący poważnie o pracy naukowej szukać będą studiów na zagranicznych uczelniach.

Dyskryminacja kobiecych talentów

Dane ostatniej publikacji Komisji Europejskiej jednoznacznie pokazują, że świat nauki wciąż zdominowany jest przez mężczyzn.

W Polsce kobiety stanowią zaledwie 39 proc. kadry naukowej.

Zmiany proponowane przez minister B Kudrycką na dyskusji panelowej na temat programu "Kobiety w nauce" która została zorganizowana z jej inicjatywy 5 marca w Centrum Prasowym PAP w Warszawie:

- wprowadzenie parytetu w kadrach zarządzających nauką wg ubiegłorocznej rezolucji Parlamentu Europejskiego, w której postuluje on, by w naukowych ciałach decyzyjnych zapewnić co najmniej 40-proc. udział każdej płci.

- kobiety miałyby mieć początkowo zagwarantowane 10 proc., a w kolejnych latach - już 30 proc. miejsc w czterech kluczowych instytucjach naukowych: Państwowej Komisji Akredytacyjnej, która kontroluje jakość studiów, Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów zatwierdzającej habilitacje i profesury, Radzie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Komitecie Ewaluacji Jednostek Naukowych

Aktualna obecność kobiet w kluczowych instytucjach naukowych jest zatrważająco niska:

- zaledwie cztery kobiety znajdują się wśród 33 członków Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (RGSW)rady

- w prezydium Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów nie ma ani jednej przedstawicielki płci pięknej pośród 11 męskich kandydatów

- łącznie, w radach i komisjach mających wpływ na polską naukę, zasiada obecnie zaledwie 7 proc. kobiet

W Unii Europejskiej zajmujemy pod tym względem przedostatnie miejsce.

---

Warto jednak zauważyć, iż wypowiedzi medialne Pani minister Kudryckiej idą jednym torem, a decyzje i działania drugim. Obydwa tory się niestety nie przecinają.

Przykładowo: Resort nauki zamówił „Strategię rozwoju szkolnictwa wyższego: 2010 – 2020” u wyłonionego w przetargu konsorcjum Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. W Konsorcjum nie ma ani jednej kobiety! Zespół ekspertów

Step-by-Step Math

Kupując nową komórkę należy pamiętać aby jego przeglądarka chodziła bez problemu na egzaminie...

---
W USA w szkołach podstawowych dopuszczalne jest posługiwanie się kalkulatorem a edukacja nastawiona jest na rozwój twórczego myślenia.

Press Centre - Europe boosts budgets of national fellowship programmes

The €140 million, injected by the European Commission during 2008 and 2009 as part of a new action will generate about 3.400 fellowships for researchers.

By 2013, the end of the Seventh RTD Framework Programme, it is expected that 14.000 researchers will have benefitted from this action.
---
Ilu Polaków będzie w tej grupie?

poniedziałek, 7 grudnia 2009

How science is shackled by intellectual property

Nagrodzony w roku 2002 nagrodą Nobla z dziedziny fizjologii i medycyny za wyjaśnienie zjawiska apoptozy Sir John Edward Sulston, biolog i biochemik brytyjski wraz z Sarah Chan i John Harris przedstawiają niebezpieczeństwa na jakie narażony jest postęp badań naukowych w sytuacji ścisłego przestrzegania praw autorskich i rozbijają mit równorzędności wagi własności materialnej oraz intelektualnej.

For science to continue to flourish, it is necessary that the knowledge it generates be made freely and widely available. IP rights have the tendency to stifle access to knowledge and the free exchange of ideas that is essential to science. So, far from stimulating innovation and the dissemination of the benefits of science, IP all too often hampers scientific progress and restricts access to its products.

piątek, 4 grudnia 2009

Dotacja na pomoc materialną dla studentów i doktorantów na 2010 r.

W związku z koniecznością zgromadzenia danych, które będą wykorzystane do podziału dotacji na pomoc materialną dla studentów i doktorantów na 2010 r., Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zwraca się z prośbą o wypełnienie załączonych tabel i przekazanie do Ministerstwa w nieprzekraczalnym terminie do dnia 22 grudnia 2008 r.

---

Czy okres przedświąteczny sprzyja wypełnianiu tabel?

Można śmiało założyć, że wiele z nich pozostanie nie wypełnionych.

Jakie będą tego skutki finansowe dla studentów, a jakie dla MNiSW?

czwartek, 3 grudnia 2009

Social sciences and humanities - Ongoing project : INNODRIVE

Pieniądze za punkty. Nowatorski pomysł wynagradzania w bydgoskim szpitalu

Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr A. Jurasza w Bydgoszczy jako pierwszy w kraju wprowadzi system wartościujący pracę wszystkich swoich pracowników. Lekarze i pielęgniarki będą dostawać punkty, które zostaną przeliczone na pieniądze. Pomysł chwalą wszyscy.

System wejdzie w życie najprawdopodobniej w styczniu przyszłego roku.

Wszyscy podkreślają, że największą zaletą systemu jest przejrzystość

Jak uniwersytet ocenia swoich pracowników

W 2005 r.weszła ustawa regulująca kwestie jakości kształcenia narzucająca kontrolę poziomu naukowego i dydaktycznego nauczycieli akademickich.

Zapewnia ją System Zapewniania Jakości Kształcenia.

Ewa Sapeńko rzecznik prasowy UZ: System umożliwia przegląd praktycznie wszystkich aspektów procesu kształcenia oraz łatwy i szybki dostęp do zgromadzonych i na bieżąco aktualizowanych informacji Każdy wydział ma swoją komisję i koordynatora odpowiedzialnych za jakość kształcenia...Do września tego roku ocenieni zostali już wszyscy nauczyciele akademiccy na UZ.

Przy ocenie cena pracy naukowej komisja bierze pod uwagę m.in. ilość naukowych publikacji, udział w konferencjach, przynależność do stowarzyszeń naukowych, czy wypromowane prace doktorskie.

W celu oceny osiągnięć dydaktycznych komisja regularnie wizytuje zajęcia.

Asystenci wizytowani minimum raz do roku, natomiast pozostali nauczyciele akademiccy są kontrolowani przynajmniej raz na cztery lata.

Na wielu wydziałach kontrole przeprowadzane są znacznie częściej.

Dwie negatywne oceny mogą być podstawą do zwolnienia.

Wykładowców i asystentów oceniają również studenci odpowiadając na pytania czy wykładowca był na czas, czy podawał dodatkową literaturę, czy zajęcia wykraczały poza program. Tylko na wydziale pedagogiki, socjologii i nauk o zdrowiu w ub.r. studenci wypełnili ponad 4 tys. ankiet.

---

Ciekawe ile nauczycieli akademickich UZ zwolnił po dokonanej ocenie?

Rektorzy naprawią uczelnie?

Rektorzy uważają, że należy pozwolić uczelniom publicznym przekształcać się w niepubliczne:

- mogłyby brać pełne czesne od każdego studenta
- pozostawałyby pod kontrolą skarbu państwa
- należałoby powołać nowy twór - uczelnię niepubliczną skarbu państwa i odwrotnie

Prof. Woźnicki: Uczelnia niepubliczna o dobrym potencjale, która z powodu np. niżu demograficznego miałaby kłopoty z utrzymaniem się, mogłaby zmienić swój status na publiczną ... Wówczas ciężar utrzymania tej uczelni przejęłoby państwo, dla "zabezpieczenie sieci edukacyjnej".


W sprawie finansowania, rektorzy proponowali:

- bardziej zadaniowe finansowanie uczelni
- lepsze finansowanie tych uczelni, które stawiają na badania naukowe, a nie tylko na dydaktykę

Scientists talking to the public: is there anyone out there?

Cornelia Dean, dziennikarka i wydawca działu popularyzacji nauki w New York Times, opublikowała książkę Am I Making Myself Clear? A Scientist's Guide to Talking to the Public, zachęca naukowców do uczestniczenia w życiu publicznym – nie tylko wtedy – kiedy walczą o granty badawcze!

---

Warto byłoby ten apel rozciągnąć na polską rzeczywistość naukową w której tzw. naukowi dziennikarze powinni się bardziej zajmować popularyzacją nauki, młodych naukowców, a nie popularyzacją belwederskiej palestry, oraz jej uczniów co owocuje dziennikarskimi sukcesami i wygrywaniem przez nich rzetelnych (?) konkursów!

Plusy u przełożonego mają wpływ na karierę

Nowoczesne systemy zarządzania personelem przewidują różne formy oceny pracowników.

W jakich odstępach czasu może następować weryfikacja zatrudnionych czy też jakie kryteria oceny trzeba w niej stosować muszą być ustalane w przepisach wewnętrznych firmy(Kodeks pracy nie mówi o tym).

Pracownik musi wiedzieć, za co i jak będzie oceniany. W myśl wyroku SN z 10 listopada 1998 r. (sygn. I PKN 428/98) pracownik, któremu powierza się określone stanowisko i stawia określone wymagania, powinien być oceniany pod kątem wyznaczonych mu obowiązków i wymagań.

Kryterium oceny jego pracy nie mogą stanowić oczekiwania pracodawcy, o których pracownik nie wiedział, zawierając umowę o pracę i o których pracodawca nie informuje go w czasie trwania zatrudnienia.

A taka ocena jest najczęściej stosowana przy typowaniu kandydatów do zwolnienia. Wówczas, w myśl wyroku SN z 19 grudnia 1997 r., pracodawca powinien używać obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników ich pracy – zgodnie z art. 94 pkt 9 k.p.

---

W środowisku akademickim ocenie powinni podlegać wszyscy pracownicy niezależnie od stopnia i tytułu naukowego

Prezydent Poznania zwalnia urzędnika za myślenie

Prezydent Poznania zwolnił ze stanowiska sekretarza miasta Piotra Kołodziejczyka za publiczne krytykowanie działań władz miasta na prywatnej stronie internetowej. - O swojej decyzji prezydent poinformował na spotkaniu z dyrektorami urzędu - poinformowała rzecznik prezydenta Ryszarda Grobelnego Anna Szpytko.

---

Przykład powszechny, choć nietypowy bo ujawniony.

Ta przyczyna zwalniania pracowników jest szczególnie popularna w środowisku akademickim, a pomysły minister Kudryckiej na przyspieszenie awansu młodym pracownikom naukowym (brak zniesienia habilitacji, stabilizacja etatowa belwederskich profesorów)utrwalają dotychczasową patologiczną hierarchię.

środa, 2 grudnia 2009

Polska krajem równych i równiejszych

Rektorzy proponują wprowadzenie powszechnego czesnego. Komentuje Piotr Gabryel, zastępca redaktora naczelnego "Rz"

Kudrycka: Nie zamierzamy wprowadzić odpłatnych studiów


Rząd PO i PSL nie rozważa możliwości wprowadzenia odpłatnego czesnego na uczelniach publicznych - powiedziała minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka. - To jest nasze zobowiązanie z początku kadencji - przypomniała minister.


---

Zobowiązania polityczne ważniejsze niż dobro społeczne

Rektorzy chcą, żeby w kraju było mniej uczelni

Obradujący dzisiaj w Warszawie rektorzy proponują, by:

- środki publiczne były przyznawane w zależności od jakości kształcenia oferowanego przez uczelnię, a nie w zależności od jej statusu

- większy rozwój badań naukowych w szkołach wyższych

- lepsze możliwości pozyskania grantów naukowych

- zmienię szczebli kariery naukowej: doktorom, którzy zdecydują się na rozwój praktyczny, a nie naukowy, tytuł profesora będzie przysługiwał bez konieczności uzyskania habilitacji.

Skutki Uboczne czyli Antynerwowa Audycja Radiowa Agaty Passent

Na Andrzejki Agata Passent odpowiadała słuchaczom Radia PIN na pytanie:

Co należy zrobić aby się dostać się na studia na Uniwersytet Harwardzie i czy jest tam fajnie?

Warto posłuchać!

Koniec bezpłatnych studiów?

Dzisiaj na Uniwersytecie Warszawskim Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich i Fundacja Rektorów Polskich (FRP) przedstawią strategię rozwoju uczelni do 2020 r. aby:

- wzmocnić słabą kadrę naukową na uczelniach
- podnieść niską pozycję uniwersytetów w międzynarodowych rankingach
- dopasować programy studiów do potrzeb rynku pracy

Wśród rozwiązań proponowanych przez rektorów znajdą się:

- wprowadzenie powszechnego czesnego od 2015 r
- propozycja wprowadzenia stanu spoczynku dla profesorów
- rozpisywanie konkursów dla uczelni publicznych i niepublicznych na konkretne zadania.

Rektorzy kwestionują propozycję minister Barbary Kudryckiej wyłaniania najlepszych wydziałów, krajowych naukowych ośrodków wiodących KNOW, potencjalnych odbiorców dodatkowego dofinansowania na pięć lat.

Prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow, przewodnicząca KRASP, rektor UW: Wyłanianie KNOW to utwierdzanie obecnego stanu. Zostawałyby nimi najlepsze wydziały, które okopywałyby się w swych archaicznych strukturach. Trzeba przełamywać bariery wydziałów i tworzyć zupełnie nowe interdyscyplinarne jednostki.

wtorek, 1 grudnia 2009

Dobra wiadomość dla AHE. Likwidacji (chyba) nie będzie

Ministerstwo pozytywnie oceniło „istotną część" programu naprawczego AHE w Łodzi.

Bartosz Loba, rzecznik MNiSW: Zaakceptowaliśmy zmiany w programie i regulaminie studiów, obsadzie kadry dydaktycznej, dostępie do bibliotek i kształceniu na odległość.

Prof. Magdalena Środa: Parytet, czyli jak demokratyzować demokrację

Sroda 1/2 from Damian on Vimeo.




Sroda 2/2 from Damian on Vimeo.

Kuriozum na cały kraj: Władze wyższej uczelni skazane. Rektor za fałszerstwo, kanclerz za plagiat.

Kilka miesięcy temu została nagłośniona sprawa ogłoszeń, jakie suwalska PWSZ szkoła daje do jednego z wydawnictw.

Problem polegał na tym, że jego współwłaścicielem jest syn kanclerza Zdzisława S. Podejrzenie, że ojciec, wykorzystując publiczne pieniądze, daje zarobić synowi, było bardzo duże.

Dziennikarze, zdegustowani (bezradnością?) Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwrócili się w tej sprawie właśnie do minister Pitery, która zareagowała po kilku miesiącach przesyłając odpowiedź uzyskaną z PWSZ, iż kanclerz o zlecaniu reklam nie decyduje.

Nikt nie sprawdził, jaką rolę Zdzisław S. faktycznie odgrywa na uczelni...