Narodowe Centrum Nauki

piątek, 23 października 2015

Film Roberta Kaczmarka "Niosła go Polska".

Dziś i jutro bezpłatnie będzie można zobaczyć pierwszą część film Roberta Kaczmarka Niosła go Polska opowiadający o Lechu Kaczyńskim. Film ukazuje m.in. kulisy negocjacji w sprawie Traktatu Lizbońskiego. - Sprawa Traktatu Lizbońskiego została zmanipulowana, film pokazuje jak to wyglądało naprawdę


czwartek, 15 października 2015

Wystawa Ada Lovelace w Science Museum


Ada Lovelace, córka poety Lorda Byrona z intelektualistką Annabella Milbanke, w epoce wiktoriańskiej była pionierką maszyn cyfrowych i komputerów. Więcej: TUTAJ

wtorek, 13 października 2015

ZUS prowadzi kontrole na uczelniach dotyczące oskładkowania umow wykładowcow

Uczelnia musi odprowadzać składki od umów wykładowców zatrudnionych na uczelni. ZUS od kilku lat prowadzi wzmożone kontrole na uczelniach. Wiele z nich stara się bowiem unikać oskładkowania umów wykładowców. Więcej: TUTAJ

poniedziałek, 12 października 2015

Humanistyczne myśli przeciętnego adiunkta uczelnianego w oczekiwaniu na awans...

Przykładowo, Tomasz KAMIŃSKI, adiunkt w Zakładzie Azji Wschodniej, na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, współpracownik Liberté:

1. Jest adekwatnie.  ... Ministrami nauki od lat są naukowcy, w komisjach ministerialnych zasiadają naukowcy, o rozdziale funduszy w procedurach konkursowych też decydują naukowcy… Co więcej, system zarządzania nauką jest przecież w olbrzymiej mierze zdecentralizowany i oparty o autonomię uczelni, również rządzonych przez naukowców...

2. Nie jest gorzej niż przed reformą:...Nie jest prawdą, że przed zmianami wprowadzanymi przez minister Kudrycką uniwersytety działały lepiej niż teraz. Nepotyzm, biurokracja, niedofinansowanie, brak perspektyw dla młodych – to wszystko było i to w większym natężeniu niż dzisiaj. Można oczywiście spierać się co do szczegółów wprowadzonych rozwiązań, niemniej jednak ogólne kierunki zmian, wypracowane zresztą w porozumieniu ze środowiskiem akademickim, były sensowne. Zwiększono finansowanie nauki, choć pewnie zbyt dużo (aż 27 mld zł) wydano na infrastrukturę, a zbyt mało na naukowców. Wprowadzono zasady oceny jakości uczelni i stworzono bardziej przejrzyste (konkursowe) mechanizmy podziału środków na naukę. Do podziału finansowego tortu dopuszczono też młodych naukowców, na skalę nigdy w Polsce nie widzianą. Zmieniono przepisy dotyczące zamówień publicznych, aby odbiurokratyzować zakupy o wartości do 200 tys. euro. I co najważniejsze, wprowadzono realny system zachęt dla naukowców, aby publikowali, starali się o granty i współpracowali z otoczeniem...

3. Uniwersytet się rozwija:... Nie jest więc prawdą, że uniwersytet w Polsce umarł, bądź umiera. Jest dokładnie odwrotnie. Ciężko chore uczelnie powoli zmieniają się, żeby sprostać wymogom globalizacji i wolnorynkowej konkurencji...
Więcej: TUTAJ

środa, 7 października 2015

Polskie uczelnie, czyli jak je znowu reanimować po reformie


Clifford A. Bates i Michał Kuź, Nowa Konfederacja ...Na razie polska uczelnia nie dba ani o pracowników, ani o studentów, ani o swój własny rozwój. Zamiast być republikańską, ma charakter zdecydowanie feudalny: jest hierarchiczna, podzielona na słabo skoordynowane domeny, służy tylko wąskim elitom i blokuje potencjał „ludu”...



...Wyjściem jest wyjazd na zagranicznego postdoca i wielu polskich naukowców tak robi. Tyle że często potem już do Polski nie wracają, a nawet jeśli wrócą, to niekoniecznie są mile witani przez środowisko...

... Nie ma dokładnych statystyk, ale jeden z najczęściej cytowanych rankingów szacuje, że w okresie pomiędzy rokiem 2003 a 2013 Polskę na dobre opuściło około 33 tysięcy najwyższej klasy profesjonalistów, w tym akademików. Ci, którzy zostali, mieli zaś przed sobą stromą drogę pod górkę. Jedynie 14 procentom naukowców udaje się bowiem osiągnąć habilitację przed 40 rokiem życia, a większość nominacji profesorskich dotyczy osób po sześćdziesiątce... 

... Pomimo całej krytyki systemu habilitacyjnego trzeba powiedzieć wprost, że choć zniesienie habilitacji samo w sobie wydaje się w końcu nieuchronne (jest niekompatybilna z tym, jak nauką zarządza się w większości zakątków świata), to nie można jej znieść w Polsce od razu. A to dlatego, że przeciętna jakość polskich doktoratów wydaje się wciąż nieco za niska...
Więcej: TUTAJ

niedziela, 4 października 2015

20% nauczycieli matematyki w szkołach podstawowych i gimnazjach nie posiada kompetencji do nauczania tego przedmioru

Marcin Karpiński z pracowni matematycznej Instytutu Badań Edukacyjnych:...Około 20 % nauczycieli ma takie braki w umiejętnościach metodycznych i merytorycznych, że absolutnie nie nadaje się do tego, aby realizować cele podstawy programowej...To ci, których kompetencja matematyczna jest niebezpieczna dla dzieci.

Badanie wybrano na 3 grupach nauczycieli: nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli matematyki w klasach IV-VI, nauczycieli matematyki w gimnazjach po około 400 nauczycieli z kazdej grupy.

 Poziom edukacji wczesnoszkolnej

Nauczyciele klas I-III mieli do rozwiązania 21 zadań, a spośród nich poradzili sobie najlepiej z zadaniami dotyczącymi praw podzielności liczb i działań na nich.

1. Dla nauczycieli z tej grupy najtrudniejszymi zadaniami były te, które dotyczyły geometrii, a w szczególności te, w których należało zdecydować, czy podane sformułowanie jednoznacznie określa figurę geometryczną.

I tak aż 90 % badanych twierdziło na przykład, że jedyną figurą, która "ma wszystkie kąty równe i wszystkie boki równej długości", jest kwadrat. Takimi figurami są jeszcze wszystkie wielokąty foremne, czyli na przykład trójkąt równoboczny.

2. Pojawił się również problem z zadaniem:

Wstążka ma długość 20 cm. Należy pociąć ją na kawałki, z których każdy będzie miał długość 2 cm. Ile cięć należy wykonać? (podpowiedź: rozumowanie 20:2 jest błędne)

3. Autorzy raportu wskazują, że aż 41 % nauycieli z klas I-III nie potrafiło rozwiązać typowego zadania z poziomu gimnazjum, dotyczącego obliczeń procentowych z podwyżkami i obniżkami cen.

 Poziom klas SP  IV-VI

Nauczyciele rozwiązywali 31 zadań. Choć okazało się, że ich wiedza matematyczna w podstawowym zakresie jest wystarczająca, to dla niektórych nauczycieli okazała się  powierzchowna.

1. Na przykład aż 46 % nie potrafiło określić, czy podane lata były latami przestępnymi.

2. Ponadto 16 % badanych miało trudności z obliczeniami procentowymi, a 4 % w ogóle nie podjęło próby rozwiązania takiego zadania.

3. Nauczyciele często opuszczali te zadania (16 %), które dotyczyły etapu wyższego niż ten, na którym nauczają. Aż połowa tych, która podjęła się rozwiązania takiego zadania, odpowiedziała błędnie - to niepokojące, bo rozwiązanie opierało się nie na wiadomościach, a na umiejętnościach rozumowania.


 Poziom gimnazjum

1. Co czwarty nauczyciel, pomimo znajomości definicji średniej arytmetycznej, miał problemy z rozwiązaniem zadania, które wymagało rozumienia tego pojęcia.

2. Blisko połowa nauczycieli nie wiedziała, która z podstawowych figur geometrycznych (punkt, prosta, półprosta, półpłaszczyzna, płaszczyzna) będzie w układzie współrzędnych ilustracją rozwiązania równania typu ax=b.

3. Nie brakowało błędów merytorycznych. 14 % badanych uznało za prawdziwe stwierdzenie, że z tego, że suma dwóch liczb jest podzielna przez 3, wynika, że każda z tych liczb jest podzielna przez 3

Raport pokazał, że niecałe 10 % nauczycieli wykazuje braki w zakresie elementarnej wiedzy matematycznej i potrzebuje wsparcia w tym zakresie.

WIĘCEJ: TUTAJ

piątek, 2 października 2015

Andrzej Duda przesadził z elitami Uniwersytetu Jagiellońskiego

Prezydent Andrzej Duda, alumn Uniwersytetu Jagiellońskiego nieco przechwalił swoją Alma Mater, która w rankingach polskich jest raz o krok przed, albo o krok za Uniwersytetem Warszawskim...Więcej: TUTAJ



Portal Top Universities  opublikował najnowszy ranking uniwersytetów 2015. Najlepsza polska uczelnia - Uniwersytet Warszawski - uplasowała się na 344. pozycji. Uniwersytet Jagielloński znalazł się dopiero w piątej setce. Więcej TUTAJ

Być może Prezydent Andrzej Duda miał na myśli swoją dziedzinę - PRAWO, w której w rankingach 2015 polskich uczelni UJ jest zwycięzcą? Więcej: TUTAJ

Jednak, nie we wszystkich dziedzinach nauki UJ kształtuje elity naukowe, wiele bardzo miernych naukowo i w żaden sposób nie przystających do standardów światowych, zakładów/instytutów jest całkowicie zamkniętych na osoby z zewnątrz, a konkursy na stanowiska naukowo-dydaktyczne są nadal prowadzone nierzetelnie. Celem tych konkursów jest wykazanie się przed MNiSW o ich przeprowadzaniu...Nadal nie wygrywają najlepsi, lecz polecani przez rzekome elity UJ.

Można w pewnym sensie zrozumieć wzruszenie Prezydenta Andrzeja Dudy inaugurującego rok akademicki 2015/2016 na UJ, lecz tego rodzaju konstatacja jedynie umacnia w samozadowoleniu decydentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, który współcześnie  praktycznie w niewielu dziedzinach ma powody do chwały.

Owszem, mamy powody do dumy, że już w XIV wieku w Krakowie mieliśmy uniwersytet. 
Jaka szkoda, że zostało to zmarnowane. Prezydent RP, dr nauk Andrzej Duda powinien mieć tego świadomość.