Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dn.
16.03.2011 Artykuł 118 a mówi iż zatrudnienie nauczyciela akademickiego
dokonuje się na podstawie otwartego konkursu.
Chociaż konkursy zaczęły
być ogłaszane, czyli upublicznianie na stronie MNiSW, to sposób
przeprowadzania tych konkursów w żaden sposób nie jest kontrolowany.
Warunki konkursu określa statut uczelni. Często uczelnie na swoich
stronach internetowych w ogóle nie zamieszczają statutów. Często,
warunki przystąpienia do konkursu na stanowisko akademickie opisane w
statucie uczelni są kuriozalne, pozwalające na podtrzymywanie nepotyzmu.
Przykładowo § 164 Statutu Uniwersytetu Jagiellońskiego: 1.Na stanowisku asystenta może być zatrudniona wyłącznie
osoba posiadająca stopień naukowy doktora i wykazująca predyspozycje do
pracy w charakterze nauczyciela akademickiego, potwierdzone opinią
opiekuna naukowego uwzględniającą w szczególności informacje o pracy
doktorskiej. 2.W wyjątkowych przypadkach na stanowisku asystenta może
być zatrudniona osoba nieposiadająca stopnia naukowego doktora,
wykazująca predyspozycje do pracy w charakterze nauczyciela
akademickiego, potwierdzone opinią opiekuna naukowego uwzględniającą w
szczególności informacje o wyróżniającej się pracy magisterskiej lub
uczestnictwie w studiach trzeciego stopnia. Statut UJ
Jak wskazuje praktyka, wyjątkowych przypadków można namnożyć dowolną ilość...
W jaki sposób były przeprowadzane konkursy na stanowiska akademickie w
okresie: czerwiec 2011 - listopad 2013 badała ankieta przeznaczona dla osób ze stopniem doktora nauk.
Anonimową ankietę zamieszczaną na różnych portalach podejmujących zagadnienia problemy nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce wypełniło 31 osób, których dorobek naukowy najczęściej (45%) mieścił w granicach 151 - 451 punktów wg list A i B MNiSW. Najczęściej, całkowity (sumaryczny) IF czasopism w których publikowali swoje prace wynosił do 20 (48,39% respondentów) lub 21 - 60 (48,39% respondentów).
Co było przyczyną poszukiwania innej pracy:
poszukiwanie pracy lepiej odpowiadającej kompetencjom | 54,84% | ||
brak satysfakcji finansowej w dotychczasowym miejscu | 22,58 | ||
brak możliwości specjalistycznego rozwoju w dotychczasowym miejscu pracy | 38,71 | ||
zły klimat społeczny środowiska | 41,94 | ||
brak możliwości awansu zawodowego w obecnym miejscu pracy | 35,48 |
Źródła informacji o konkursie:
ze strony MNiSW | 48,39% | |||||||
ze strony portali EU | 6,45 | |||||||
od swojego promotora/Rady Wydziału/dyrektora instytutu | 12,90 | |||||||
z innych źródeł | 48,39 |
Doświadczenie w przystępowaniu do konkursów na stanowisko akademickie w okresie czerwiec 2011 - listopad 2013
jeden konkurs | 35,48% | |
dwa | 25,81 | |
trzy | 19,35 | |
więcej niż trzy | 19,35 |
Ocena procedur konkursów:
Rada Wydziału była wysoce zainteresowana kandydaturą | 9,68% | ||||
Rada Wydziału potraktowała z dużą obojętnością kandydaturę | 19,35 | ||||
Odczuwanie wrogości ze strony osób zaangażowanych w procedury konkursowe | 41,94 | ||||
Odnoszenie wrażenia, że wyniki konkursu są fikcją, a kandydatura stoi jej na przeszkodzie | 77,42 |
W jaki sposób Rady Wydziału informują kandydatów o wynikach konkursów:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ewaluacja przyczyn braku sukcesu:61,29% respondentów nie uważa, że brak habilitacji może być przyczyną porażki87,10% respondentów uważa, że w konkursy promują osoby ze środowiska uczelni, co potwierdza 58,06% respondentów iż zatrudniani są świeżo wydoktoryzowani z danej uczelni 54,84% respondentów podała, że najczęściej o wyniku konkursu decyduje profesor, który organizuje za pieniądze uczelni swój warsztat badawczy Sugestie respondentów co należałoby zmienić w procedurach konkursowych (podane są tylko konkretne rozwiązania, zbyt ogólnikowe - zostały pominięte)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz