Marcin Karpiński z pracowni
matematycznej Instytutu Badań Edukacyjnych:...Około 20 % nauczycieli ma
takie braki w umiejętnościach metodycznych i merytorycznych, że
absolutnie nie nadaje się do tego, aby realizować cele podstawy
programowej...To ci, których kompetencja
matematyczna jest niebezpieczna dla dzieci.
Badanie wybrano na 3 grupach nauczycieli: nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli matematyki w klasach IV-VI, nauczycieli matematyki w gimnazjach po około 400 nauczycieli z kazdej grupy.
Poziom edukacji wczesnoszkolnej
Nauczyciele klas I-III mieli do rozwiązania 21 zadań, a spośród nich poradzili sobie najlepiej z zadaniami dotyczącymi praw podzielności liczb i działań na nich.
1. Dla nauczycieli z tej grupy najtrudniejszymi zadaniami były te, które dotyczyły geometrii, a w szczególności te, w których należało zdecydować, czy podane sformułowanie jednoznacznie określa figurę geometryczną.
I tak aż 90 % badanych twierdziło na przykład, że jedyną figurą, która "ma wszystkie kąty równe i wszystkie boki równej długości", jest kwadrat. Takimi figurami są jeszcze wszystkie wielokąty foremne, czyli na przykład trójkąt równoboczny.
2. Pojawił się również problem z zadaniem:
Wstążka ma długość 20 cm. Należy pociąć ją na kawałki, z których każdy będzie miał długość 2 cm. Ile cięć należy wykonać? (podpowiedź: rozumowanie 20:2 jest błędne)
3. Autorzy raportu wskazują, że aż 41 % nauycieli z klas I-III nie potrafiło rozwiązać typowego zadania z poziomu gimnazjum, dotyczącego obliczeń procentowych z podwyżkami i obniżkami cen.
Poziom klas SP IV-VI
Nauczyciele rozwiązywali 31 zadań. Choć okazało się, że ich wiedza matematyczna w podstawowym zakresie jest wystarczająca, to dla niektórych nauczycieli okazała się powierzchowna.
1. Na przykład aż 46 % nie potrafiło określić, czy podane lata były latami przestępnymi.
2. Ponadto 16 % badanych miało trudności z obliczeniami procentowymi, a 4 % w ogóle nie podjęło próby rozwiązania takiego zadania.
3. Nauczyciele często opuszczali te zadania (16 %), które dotyczyły etapu wyższego niż ten, na którym nauczają. Aż połowa tych, która podjęła się rozwiązania takiego zadania, odpowiedziała błędnie - to niepokojące, bo rozwiązanie opierało się nie na wiadomościach, a na umiejętnościach rozumowania.
Poziom gimnazjum
1. Co czwarty nauczyciel, pomimo znajomości definicji średniej arytmetycznej, miał problemy z rozwiązaniem zadania, które wymagało rozumienia tego pojęcia.
2. Blisko połowa nauczycieli nie wiedziała, która z podstawowych figur geometrycznych (punkt, prosta, półprosta, półpłaszczyzna, płaszczyzna) będzie w układzie współrzędnych ilustracją rozwiązania równania typu ax=b.
3. Nie brakowało błędów merytorycznych. 14 % badanych uznało za prawdziwe stwierdzenie, że z tego, że suma dwóch liczb jest podzielna przez 3, wynika, że każda z tych liczb jest podzielna przez 3
Raport pokazał, że niecałe 10 % nauczycieli wykazuje braki w zakresie elementarnej wiedzy matematycznej i potrzebuje wsparcia w tym zakresie.
WIĘCEJ: TUTAJ
Badanie wybrano na 3 grupach nauczycieli: nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli matematyki w klasach IV-VI, nauczycieli matematyki w gimnazjach po około 400 nauczycieli z kazdej grupy.
Poziom edukacji wczesnoszkolnej
Nauczyciele klas I-III mieli do rozwiązania 21 zadań, a spośród nich poradzili sobie najlepiej z zadaniami dotyczącymi praw podzielności liczb i działań na nich.
1. Dla nauczycieli z tej grupy najtrudniejszymi zadaniami były te, które dotyczyły geometrii, a w szczególności te, w których należało zdecydować, czy podane sformułowanie jednoznacznie określa figurę geometryczną.
I tak aż 90 % badanych twierdziło na przykład, że jedyną figurą, która "ma wszystkie kąty równe i wszystkie boki równej długości", jest kwadrat. Takimi figurami są jeszcze wszystkie wielokąty foremne, czyli na przykład trójkąt równoboczny.
2. Pojawił się również problem z zadaniem:
Wstążka ma długość 20 cm. Należy pociąć ją na kawałki, z których każdy będzie miał długość 2 cm. Ile cięć należy wykonać? (podpowiedź: rozumowanie 20:2 jest błędne)
3. Autorzy raportu wskazują, że aż 41 % nauycieli z klas I-III nie potrafiło rozwiązać typowego zadania z poziomu gimnazjum, dotyczącego obliczeń procentowych z podwyżkami i obniżkami cen.
Poziom klas SP IV-VI
Nauczyciele rozwiązywali 31 zadań. Choć okazało się, że ich wiedza matematyczna w podstawowym zakresie jest wystarczająca, to dla niektórych nauczycieli okazała się powierzchowna.
1. Na przykład aż 46 % nie potrafiło określić, czy podane lata były latami przestępnymi.
2. Ponadto 16 % badanych miało trudności z obliczeniami procentowymi, a 4 % w ogóle nie podjęło próby rozwiązania takiego zadania.
3. Nauczyciele często opuszczali te zadania (16 %), które dotyczyły etapu wyższego niż ten, na którym nauczają. Aż połowa tych, która podjęła się rozwiązania takiego zadania, odpowiedziała błędnie - to niepokojące, bo rozwiązanie opierało się nie na wiadomościach, a na umiejętnościach rozumowania.
Poziom gimnazjum
1. Co czwarty nauczyciel, pomimo znajomości definicji średniej arytmetycznej, miał problemy z rozwiązaniem zadania, które wymagało rozumienia tego pojęcia.
2. Blisko połowa nauczycieli nie wiedziała, która z podstawowych figur geometrycznych (punkt, prosta, półprosta, półpłaszczyzna, płaszczyzna) będzie w układzie współrzędnych ilustracją rozwiązania równania typu ax=b.
3. Nie brakowało błędów merytorycznych. 14 % badanych uznało za prawdziwe stwierdzenie, że z tego, że suma dwóch liczb jest podzielna przez 3, wynika, że każda z tych liczb jest podzielna przez 3
Raport pokazał, że niecałe 10 % nauczycieli wykazuje braki w zakresie elementarnej wiedzy matematycznej i potrzebuje wsparcia w tym zakresie.
WIĘCEJ: TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz