Główny wniosek Raportu 20-lecia uczelni niepublicznych w Polsce opracowanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy i Konferencję Rektorów Zawodowych Szkół Polskich mówi o zagrożoniu zarówno ich bytu jak też ich dorobku.
Zagrożenie wynika nie tyle z powodu niżu demograficznego, lecz również nieprzychylnej uczelniom niepaństwowym nowelizacji (z 2011 r.) ustawy o szkolnictwie wyższym, a szczególnie decyzji o jednoetatowości nauczycieli akademickich, oraz odsuwania przez państwo decyzji o zrównaniu praw studentów uczelni niepublicznych z publicznymi w zakresie finansowania ich nauki.
Uczelnie niepaństwowe rozwijają się szczególnie tam gdzie:
- nie istnieje centralizacja zarządzania szkolnictwem wyższym
- stopień doktora nauk stanowi jedyną przepustkę do dojrzałego życia naukowego
- zarobki wystarczają by skoncentrować na rozwoju naukowym...
System anglosaski stawia na człowieka i jego rozwój. Systemy postkomunistyczne jak widać ciągle przekładają zarządzenia, nakazy, zakazy, nadzory nad stworzenie po prostu odpowiednich warunków do pracy, a głównymi bebeficjentami pozostają zawsze pupilki systemu...