W opinii znajomego psychiatry Beryl Lieff Benderly, autorki artykułu wskaźnikiem stanu naszej wiedzy w jakieś dziedzinie jest ilość wydanych książek. Przykładowo: niezliczona ilość książek wydanych na temat wychowywania dziecka oznacza, że ta dziedzina wiedzy jest zbadana i zrozumiana.
Przegląd ostatnio wydanych książek w obszarze funkcjonowania instytucji akademickich potwierdza opinię znajomego psychiatry autorki w inny sposób: rozbieżność sądów na temat natury, źródeł oraz rozwiązań aktualnych problemów staje się coraz bardziej nie do ogarnięcia.
Wśród inspiracji autorki jest znana książka Daniela S. Greenberga: Tech Transfer: Science, Money, Love, and the Ivory Tower.
Z recenzji książki:...The best way to find out is to read the book, which I strongly recommend, but just to provide a taste of “Tech Transfer,” here’s a skimpy outline:
Kershaw University, in New York City, stands high in national academic rankings—rated in the top 20 by U.S. News & World Report and Princeton Review. Worldwide, it is renowned as a great university in the sciences, arts, and the learned professions.
In reality, however, Kershaw is a dysfunctional institution.
When readers arrive on the scene, Kershaw’s geriatric president, a revered icon of higher education, has finally expired after a prolonged bout with dementia, leaving behind innumerable issues on an ill-tempered, divided, restless campus...
Inne, ciekawe pozycje:
Mark C. Taylor, Crisis on Campus: A Bold Plan for Reforming Our Colleges and Universities:...I cannot think of a single person who was more willing to express his or her views after tenure than before...
Ben Wildavsky, The Great Brain Race: How Global Universities Are Reshaping the World.
Claudia Dreifus, Higher Education? How Colleges are Wasting Our Money and Failing our Kids -- And What We Can do About It.