Narodowe Centrum Nauki

poniedziałek, 6 grudnia 2010

Ewaluacja instytucjonalna w Polsce w świetle porównań międzynarodowych i uwag jednostek naukowych

Wersję wstępną Ewaluacji instytucjonalnej w Polsce w świetle porównań międzynarodowych i uwag jednostek naukowych przygotował Jan Kozłowski 2010-03-12

...Obecnie stosowane w Polsce rozwiązania opisano na podstawie analizy istniejącego prawa. Podstawowe informacje o ewaluacji oraz rozwiązania stosowane za granicą omówiono na podstawie literatury przedmiotu, zarówno sumarycznych opracowań OECD i Unii Europejskiej, jak i dokumentacji przeprowadzanych w różnych krajach ewaluacji instytucjonalnych oraz prac naukowych.

Ponadto, omówiono uwagi i opinie, nadesłane w ramach konsultacji. Na koniec, na
podstawie zarówno konsultacji, jak i innych literatury przedmiotu, przedstawiono propozycje dotyczące kluczowych problemów ewaluacji (takich jak np. określenie celu ewaluacji, np. alokacji środków i/lub podnoszenia jakości badań, zdefiniowanie metod oceny, dyscyplin naukowych, jednostek oceny (np. wydziałów uczelni, zespołów badawczych), zakresu przedmiotowego ocen, składu panelu eksperckiego, doboru wskaźników itd.).

Na wstępie omówiono konsultacje Departamentu Strategii, dokonano opisu obecnego stanu ewaluacji instytucjonalnej (tzw. „oceny parametrycznej”) w Polsce oraz przedstawiono zamierzenia jego zmiany. Następnie przedstawiono problem ewaluacji instytucji naukowych (zarówno uczelni, jak i poza-uczelnianych instytucji naukowych) – w ujęciu empirycznym i w ujęciu modelowym, w siedmiu aspektach – pojęć, parametrów, metod, praktyk, wartości, uwarunkowań i kontekstu,oraz oceny znaczenia.

W kolejnej części opisano trendy – te, które mają wpływ i te, które charakteryzują ewaluację instytucji naukowych.

Następnie zaprezentowano opinie nadesłane w ramach konsultacji Departamentu Strategii MNiSW.
Raport zamykają propozycje nowych rozwiązań ewaluacji instytucjonalnej w Polsce
...