Narodowe Centrum Nauki

piątek, 6 kwietnia 2012

Ewa Kostarczyk: Akademik czy innowator?

...Strategia Europa 2020 Unia innowacji zobowiązuje kraje członkowskie do podejmowania wysiłków na rzecz unowocześniania i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na wszelkich poziomach funkcjonowania państwa. Komisja Europejska przyjęła raport (2011 State of the Innovation Union) omawiający postęp w implementacji inicjatyw promujących innowacyjność. Dokument ten wskazuje na poważne problemy z wdrażaniem postaw innowacyjnych, które znacznie różnicują kraje członkowskie. Obecny kryzys gospodarczy zmusza do ewaluacji sposobu wykorzystywania funduszy unijnych przeznaczonych na innowacje. Prof. Jerzy Hausner, ekonomista, minister w rządach Leszka Millera i Marka Belki, przedstawił ostatnio raport „Kurs na innowacje”, w którym zwraca uwagę na patologie mechanizmów wykorzystywania funduszy prorozwojowych. Polskie firmy i instytucje większość środków, otrzymanych na innowacje, przeznaczają na zakup urządzeń za granicą. Polska potrzebuje rozwoju umiejętności przetwarzania rozwiązań z zewnątrz oraz tworzenia własnych innowacji. Polskie środowiska akademickie uznały raport za kontrowersyjny, a Prof. Barbara Kudrycka, minister Szkolnictwa Wyższego i Nauki ucięła merytoryczną dyskusję. Według niej dobra absorpcja funduszy unijnych służy wzrostowi innowacyjności. W marcu polskie środowiska akademickie zaprotestowały w sprawie porozumienia dotyczącego jednolitego europejskiego patentu przedkładanego przed Europejski Sąd Patentowy, który ma powstać w tym roku. Akademicy i przedsiębiorcy obawiają się, że koszty związane z zalecanymi procedurami (w tym tłumaczeniami dokumentów patentowych na obowiązujący w Unii język urzędowy) spowodują upadek wielu polskich przedsiębiorstw. A jednak, produkt prawdziwie innowacyjny, czyli użyteczny w skali globalnej jest przecież ponad regionalny i wart podejmowania ryzyka oraz ponoszenia odpowiednich kosztów...


Mapa zaawansowania technologicznego Europy w 2007 roku
Źródło: KIT – Knowledge, Innovation, Territory, Interim Report, 2011

...W Polsce główną przeszkodą w rozwijaniu innowacyjnej postawy są przestarzałe i nieodpowiednie standardy programowe wykluczające budowanie wysokiej kultury intelektualnej. Pomijają one kształcenie umiejętności abstrakcyjnego i krytycznego myślenia, czy korzystania z pokrewnych dziedzin wiedzy. Próby unowocześniania edukacji wywołują zazwyczaj poczucie zagrożenia i są dyskontowane. Aktualnie, kolejny tydzień przetacza się przez Polskę sztafeta głodówek środowisk edukacyjnych w obronie tradycyjnej formy nauczania historii...

Więcej

Brak komentarzy: