Katarzyna Chałasińska-Macukow, przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, rektor Uniwersytetu Warszawskiego:
...Najwięcej kontrowersji wzbudza procedura habilitacji. Rola rady wydziału, która ma przyznawać habilitację, ograniczy się jedynie do przyjęcia lub odrzucenia decyzji komisji, która będzie prowadziła całą procedurę. Jest to ryzykowne zwłaszcza w odniesieniu do najważniejszego stopnia w karierze naukowej, czyli profesury, który daje pełne uprawnienia do kształcenia młodej kadry...
...Projekt reformy szkolnictwa wyższego wprowadza pomocnika promotora, który ma pomóc w prowadzeniu prac doktorskich. Tym zajmowałyby się osoby posiadające jedynie stopień doktora... Na pewno nie wpłynie korzystnie na jakość kształcenia...
...Wprowadzenie częściowej odpłatności za studia w najbliższych latach jest nieuniknione... Wprowadzenie współodpłatności za studia musi być jednak poprzedzone stworzeniem znacznie pełniejszego niż obecnie systemu kredytów studenckich i stypendiów fundowanych. Studenci spłacaliby taki kredyt dopiero po znalezieniu pracy...
Jak widać - najlepiej nic nie zmieniajmy, wierzmy, że wiedza profesorów belwederskich oraz ich przygotowanie do kształcenia w przestrzeni globalnej XXI wieku jest znakomite, habilitacja jest przepustką na decydowanie zarówno o programach kształcenia, sposobach kształcenia jak też decydowaniu o społeczeństwie.
Rektorzy zgromadzeni w KRASP nie mogą szczególnie zaakceptować propozycji:... by rektor mógł zatrudniać na stanowisku profesora osobę, która ma tylko stopień doktora – nie zrobiła habilitacji – ale przebywała za granicą i pełniła tam przez co najmniej pięć lat funkcję kierownika zespołu w jednostce naukowej. Taka osoba będzie mogła być zaliczana do tzw. minimum kadrowego. A to doprowadzi do tego, że niektórzy rektorzy, aby spełnić kryteria narzucone przez Państwową Komisję Akredytacyjną (PKA), będą mianowali naukowców tylko po to, aby spełnić wspomniane minimum. Może to skończyć się obniżeniem jakości kształcenia...
Warto przypomnieć w tym miejscu iż konieczność podjęcia reformy szkolnictwa wyższego i nauki wynikła z niskiego poziomu kształcenia studentów przez obecne gremia samodzielnych pracowników naukowych...