Narodowe Centrum Nauki

czwartek, 5 sierpnia 2010

W Sejmie o planach reformy szkolnictwa wyższego

Omawiano założenia do projektów nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym. We wrześniu 2010, po przyjęciu ich przez Komitet Stały Rady Ministrów, mają trafić do prac parlamentarnych.

Zbigniew Marciniak, podsekretarz stanu w MNiSW:

1.... Decentralizacja systemu studiów i zwiększenie autonomii uczelni to jedno z najważniejszych zadań reformy szkolnictwa wyższego... uczelnie - w większym niż dotąd stopniu - powinny decydować o tym, jakie będą ich programy kształcenia...Nie da rady dobrze nauczyć zróżnicowanej masy studentów za pomocą sztywnego procesu kształcenia, zdefiniowanego na poziomie ministerstwa. Trzeba od tego odejść i oddać ten proces uczelniom...
2....poszerzanie autonomii uczelni musi iść w parze z wypracowaniem mechanizmów oceny efektów kształcenia....Punkt uwagi musi zostać przeniesiony z procesu kształcenia na jego efekty...ten zamysł jest zbieżny z kierunkami zmian proponowanymi przez UE...
3....Polska, zgodnie z zaleceniem Parlamentu Europejskiego, będzie musiała do końca 2012 r. przyjąć Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK), które umożliwią budowanie elastycznych ścieżek kształcenia i likwidację centralnej listy kierunków studiów...KRK dotyczy generalnie troski o to, żeby wiedza, którą szkoła czy uczelnia obiecuje przekazać uczniom, była realnie przekazywana tzn. żeby podstawowym elementem oceny działalności szkoły czy uczelni było realizowanie założonych efektów kształcenia...
4...poprawie relacji między nauką a przemysłem służy zainicjowany w 2008 r. resortowy program dofinansowania kierunków studiów, które są kluczowe dla gospodarczego rozwoju Polski. Wśród nich są takie kierunki jak: informatyka, budownictwo, biotechnologia, fizyka, chemia, matematyka czy ochrona środowiska...W nadchodzącym roku akademickim na ten cel przeznaczamy środki rzędu 210 mln zł
...

No i jak powyższe wytyczne mają się do interwencji Pani Minister Barbary Kudryckiej na poziomie uczelni(patrz etykiety: reformy minister Kudryckiej, reforma nauki zastąpiona aferą AHE w Łodzi oraz inne...)