Narodowe Centrum Nauki

sobota, 5 lutego 2011

Reforma polskich uczelni wzbudza kontrowersje w środowisku akademickim

Choć o reformie pozytywnie wypowiadają się:

Prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow, przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, rektor Uniwersytetu Warszawskiego:...Ta reforma nie zmienia całego systemu szkolnictwa w Polsce, ale wprowadza elementy, które są dla uczelni korzystne. Wśród nich wymienić można wzrost autonomii uczelni w sprawie programów kształcenia, wzmocnienie roli rektora, ograniczenie wieloetatowości, a także ułatwienie ścieżki kariery naukowej przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości prac badawczych...Korzystniejsze, bo łatwiej będzie zarządzać uczelnią. To jest ta najważniejsza korzyść. Te nowelizacje są bardzo potrzebne i generalnie rzecz biorąc pozytywne dla szkolnictwa wyższego...

Kinga Kurowska, przewodnicząca Krajowej Reprezentacji Doktorantów...Ta ustawa to dla +młodych+ duża szansa na lepszy rozwój, szybszą karierę akademicką, a także na podniesienie jakości prac doktorskich. Wśród wielu zmian warto podkreślić lepsze dostosowanie systemu finansowania i pomocy socjalnej dla doktorantów. Stypendium doktoranckie nie będzie już wliczane, jak większość innych stypendiów, do dochodu liczonego przy przydzielaniu pomocy materialnej. Istotnym novum będzie dotacja projakościowa do stypendiów dla 30 proc. najlepszych doktorantów danej uczelni...

Dominika Kita, przewodnicząca Parlamentu Studentów RP:...Ta nowelizacja jest zdecydowanie prostudencka...

Zastrzeżenia jednak zgłasza wiele środowisk akademickich:

- Edward Malec, przewodniczący Krajowej Sekcji Nauki NSZZ "Solidarność":
- Część badaczy Polskiej Akademii Nauk, m.in. z Rady Naukowej Instytutu Studiów
Politycznych PAN
- Prof. Maciej Żylicz z Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej
- Grupa studentów z uczelni niepublicznych (między innymi: samorządy studenckie
Collegium Civitas w Warszawie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Wyższej
Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera)

Na problem niskich zarobków nauczycieli akademickich zwraca uwagę wiele środowisk akademickich.