Narodowe Centrum Nauki

poniedziałek, 17 listopada 2008

Learning to Let Go While Trusting Your Data

Rozwój zespołu badawczego zależy od tego czy potrafimy nim zarządzać, czy jesteśmy dostępni intelektualnie, czy potrafimy stworzyć relację zaufania z pracownikami opartą na prawidłowej komunikacji.

Tych kilka drobnych zasad to jednocześnie wszystkie grzechy obserwowane w niekompetentnym zarządzaniu zespołami badawczymi w Polsce, ponieważ pozakonkursowo desygnowani ludzie na kierownicze stanowiska nie są w stanie stworzyć kompetentnych zespołów.

W kontekście braku sukcesu polskiej nauki, szczególnie wyraziście brzmi myśl wyrażona przez Handelsman: szkolone osoby będą przekazywać to czego się nauczyły następnym generacjom

Warto przeczytać cały artykuł, do czego zachęcają poniższe wyjątki:

Jo Handelsman, kierownik Zakładu Bakteriologii University of Wisconsin, Madison: każdy naukowiec bez względu na jego specyficzny styl pracy musi przystosować się do sytuacji polegania na pracy rąk i umysłów innych osób. Oznacza to konieczność uczenia się w jaki sposób zatrudniać oraz szkolić wiarygodnych badaczy, budować produktywne relacje ze swoimi pracownikami oraz tworzyć system, który zapewnia jakość pozwalając na pełną kontrolę laboratorium w którym kto inny przeprowadza eksperymenty.

Często wydaje się nam, że moglibyśmy wykonać dany eksperyment szybciej i lepiej niż osoba, która go wykonuje. W takich momentach Marianne Manchester, biolog komórki w Scripps Research Institute in San Diego, California mówi: OK, nie musi to być zrobione dokładnie tak samo jak ja bym to zrobiła, ale musi to być wykonane lepiej niż gdybym ja to robiła.

Thomas Quinn, biolog University of Washington, Seattle: Choć mam kilka ulubionych projektów badawczych, oddaję jednak piłkę studentom. Jeśli partaczą, przejmuję piłeczkę....

Należy zatrudniać dobrych kandydatów i szkolić ich aby ich badania były zgodne z naszymi standardami. Szczególnie na wczesnym etapie budowania zespołu badawczego ważne jest jasne wyłożenie standardów etyki i jakości [więcej...] w rozmowach zarówno formalnych jak i nieformalnych [więcej...] ponieważ jak twierdzi Handelsman: te osoby będą przekazywać to czego się nauczyły następnym generacjom


Szkolenie pracowników obejmuje uczenie się komunikowania z poszczególnymi osobami w zespole oraz akceptacji różnych preferowanych dróg komunikacji, ponieważ instrukcje mogą być przekazywane ustnie lub na piśmie. Manchester: podstawę stanowi pewność, że pracownik zrozumiał wskazówki i zasady w taki sposób, ze możemy polegać na jego interpretacji wyników badań.

Podstawą kontroli jakości pracy eksperymentalnej jest narzucenie sobie dyscypliny powracania do surowych wyników badań, na regularnych spotkaniach zespołu, lub w mniejszych grupach czy indywidualnych spotkaniach, a także obserwowanie pracy zespołu. Jeffrey Bode, chemik z University of Pennsylvania: Nie oceniam wyniku,... nie skupiam się na sukcesie lecz na obserwacji.

Brak komentarzy: