Narodowe Centrum Nauki

niedziela, 20 września 2009

Audacity, Part 1

Adam Riess, astrofizyk (Johns Hopkins University in Baltimore, Maryland), Stephen Mojzsis, geochemik (University of Colorado, Boulder) i Joan Roughgarden biolog (Stanford University in Palo Alto, California) uważają, że talent, intelekt oraz kreatywność nie zapewniają jeszcze sukcesu w nauce.

Poza tymi podstawowymi właściwościami niemniej istotna jest śmiałość zadawania zuchwałych pytań oraz wyrazistość osobowości umożliwiająca angażowanie się bez zważania na niebezpieczeństwo ośmieszenia, odrzucenia, ataków personalnych, utraty finansowania badań oraz innych trudności i przeszkód.

Tego rodzaju odwaga pociąga za sobą koszty, a zwykłe ryzyko własnego błędu jest ogromne!

---

Artykuł odniesienia tłumaczy poniekąd brak sukcesów w nauce polskiej.

Transgeneracyjnie utrwalone postawy bierności, aspołeczności, braku obywatelskiego myślenia wzmacnia ciągle polskie szkolnictwo nastawione na mechaniczne zapamiętywanie wiedzy oraz jej odtwarzanie - produkujące mało twórczych i tchórzliwych życiowo absolwentów szkół podstawowych, gimnazjów, ponadgimnazjalnych, licencjatów, magistrów i doktorów nauk.

Nie wielu z nich jest zdolnych do zaistnienia podmiotowego, do podejmowania wyzwań oraz brania odpowiedzialności za własne, autonomiczne decyzje.

Brak komentarzy: