Według Marcina Króla, filozofa idei spór pomiędzy ministrem resortu Barbarą Kudrycką a rektorami wyższych uczelni dotyczy przydatności dla społeczeństwa oraz stwarzania szans zawodowych młodzieży kształconej w dobrej tradycji uniwersyteckiej.
Trudno zgadnąć dla kogo jest przydatna społecznie informacja, że właśnie tego czego obawia się Marcin Król obawiali się już myśliciele w XIX wieku a współcześnie obawiają się Benjamin Barber czy Robert Putnam dzisiaj...może dla samego autora tej wypowiedzi, lecz z pewnością nie dla uczestników wieloletniej debaty na temat organizacji szkolnictwa wyższego w Polsce w której autor nie bierze systematycznie udziału.
Tych ostatnich - epatowanie kulturą europejską mało wzrusza, ponieważ zajmują się bardziej fenomenem skuteczności uczelni pozaeuropejskich.
Można zgodzić się z autorem iż programistami informatycznymi, maklerami i krytykami filmowymi, bywają absolwenci filozofii lecz już trudniej zaakceptować tezę iż fakt że skończyli studia filozoficzne jest pomocny w wykonywaniu tych zawodów. Filozof idei powinien mieć wiedzę, iż KAŻDE studia kształcą...
Uczestników debaty o kierunku zmian w szkolnictwie wyższym interesują bardziej konkretne problemy, przykładowo:
Co zrobić z uczelniami, które nie spełniają ustawowych wymogów. Wg przepisów z 2005 roku uniwersytetem jest uczelnia, która może nadawać stopnie doktora w 12 dyscyplinach (po dwa w sześciu dziedzinach nauki). Akademia Górniczo-Hutnicza i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Zielonogórski i Rzeszowski czy Szkoła Główna Handlowa mogą stracić swoje tradycyjne nazwy. Możliwe, że uczelnie otrzymają dwa dodatkowe lata na dostosowanie się do wymogów ustawowych [1], [2].
Czy lansowana przez rektorów idea zrównania uczelni tak państwowych jak i prywatnych w wyścigu po dofinansowanie ma jakikolwiek sens? [3]
W jaki sposób zatrzymać karuzelę zastępowania rzekomo lipnych uczelni, proponowanymi lepszymi i niewiadomo jakimi uczelniami? .
Oto w Elbląskim Urzędzie Marszałkowskim uroczyście podpisano umowy z uczelniami wyższymi z Warmii i Mazur, które będą modernizować swoje placówki ze środków [ponad 12 mln zł]. z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2007 – 2013, pochodzące z konkursu 3.1, czyli inwestycje w infrastrukturę edukacyjną [4].
KRASP może upowszechniać kolejne orzeczenia w sprawie nierzetelności AHE w Łodzi [więcej...]. W wymiarze RP potencjalni studenci mają możliwości kształcenia. KRASP nie interesuje się drobiazgami...
Studenci kierunku informatyka Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej (oddział w Wodzisławiu), dowiedzieli się, że zainteresowane otworzeniem zamiejscowego ośrodka dydaktycznego w Wodzisławiu są Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa z Katowic i Uniwersytet Opolski. Ponieważ większością głosów wybrano GWSH, w budynku Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej przy ulicy 1 Maja 23b powstanie Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej. Uczelnia ta posiada dodatkowo dwa Zamiejscowe Ośrodki Dydaktyczne w Jastrzębiu przy ulicy Harcerskiej 12 oraz w Żorach na ulicy Boryńskiej 2. W środę 23 września rektor GWSH przedstawi ofertę kształcenia w tych ośrodkach. I znowu studenci będą musieli zagłosować, aby zdecydować o jak najbardziej dogodnej lokalizacji miejsca dalszej nauki. [więcej...]
Jak oceniać efektywność pracowników naukowych? Czy przykładowo program motywacyjny opracowany przez grupę pracowników UKW na zlecenie rektora, zakładający iż nauczyciele akademiccy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat opublikowali najwięcej artykułów i książek, uzyskali najwięcej grantów, wypromowali najwięcej doktorów i pracowali w kołach naukowych mogą dostać aż 500 zł dodatku motywacyjnego, a przeciętniacy mogą liczyć najwyżej na 60 zł na rękę. Do tych ostatnich nie należy prof. Bassam Aouil, psycholog i jeden z najbardziej aktywnych naukowców UKW pozytywnie oceniający pomysł władz, który wydał parę książek w Polsce na temat pomocy psychologicznej on-line, recenzowanych przez polskich profesorów. Warto zajrzeć do tychże i doszukać w nich naukowej zawartości...oraz zwrócić uwagę na piśmiennictwo doceniające wkład weteranów polskiej psychologii w rozwój psychologii współczesnej [więcej...].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz