Narodowe Centrum Nauki

wtorek, 9 listopada 2010

Wysłuchanie publiczne nt. projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym

W dniu 9 listopada 2010 w sali kolumnowej w gmachu Sejmu RP odbyło się wysłuchanie publiczne rządowego projekt ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Druk 3391).

Do udziału w wysłuchaniu publicznym zgłosiły się 103 osoby, w tym m.in. reprezentanci Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Rady Młodych Naukowców, Parlamentu Studentów RP, Krajowej Reprezentacji Doktorantów, Krajowej Sekcji NSZZ Solidarność PAN, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych, Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich. Każda z tych osób miała prawo do jednorazowego, 3-4 minutowego zabrania głosu.

Kalendarz prac MNiSW przewidywał udział minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbary Kudryckiej w wysłuchaniu publicznym dotyczącym rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy...?...

Wysłuchaniu publicznemu w sprawie rządowych projektów nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawy o stopniach i tytułach naukowych oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki towarzyszyła manifestacja związkowców z ZNP oraz grupa przedstawicieli Solidarności. Według aktualnych doniesień prasowych grupa manifestantów liczyła około 200 osób, lecz według informacji podawanych podczas wysłuchania publicznego liczebność manifestującej grupy w godzinach popołudniowych wynosiła ponad 350 osób...

...Protestujemy przeciw obniżaniu od kilku lat płac pracowników szkół wyższych w relacji do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej przy równoczesnym nakładaniu na nas nowych obowiązków oraz ograniczaniu stypendiów dla studentów i doktorantów. Zwracamy się do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej o wnikliwe rozpatrzenie projektu ustawy (...) i odrzucenie tych zapisów, które w jaskrawy sposób naruszają prawa pracownicze oraz kierują rozwój uczelni w stronę ich komercjalizacji i uzależnienia od środowisk biznesowych...