Narodowe Centrum Nauki

piątek, 15 kwietnia 2011

Poszukiwanie nowej definicji uniwersytetu

Antonio Bartolomé, Lluís Tarín, Tapio Koskinen:...Obecnie szkolnictwo wyższe znajduje się pod ogromna presją zaspakajania coraz większych oczekiwań, zarówno jeśli chodzi o liczbę studentów, jakość nauczania, potrzeby zawodowe, czy rozwój ekonomiczny. Jednocześnie zasoby, do jakich mają dostęp instytucje szkolnictwa wyższego są coraz mniejsze.

Chociaż cele wyższych uczelni pozostały te same przez wiele wieków, to świat wokół nich zmienia się w sposób znaczący. Główne tendencje i wyzwania, jakie mają dzisiaj wpływ na szkolnictwo wyższe to: masyfikacja, globalizacja i internacjonalizacja, kształcenie na odległość, technologie cyfrowe, prywatyzacja, zapotrzebowanie na lepsze kształcenie i doświadczenie studentów, globalny przepływ talentów, ranking uniwersytetów badawczych, zjawisko uczelni „światowej klasy”, zapewnienie jakości i współpraca uniwersytetów z przemysłem.

Zarządzanie szkolnictwem wyższym zmaga się z takimi problemami jak: Jak wzmocnić współpracę międzynarodową poprzez wspieranie różnorodności i dążenie do osiągnięcia sprawiedliwości, relewancji i jakości?

Niektóre z cieszących się powodzeniem, nowych modeli szkolnictwa wyższego podkreślają znaczenie doświadczenia zawodowego studentów i nastawienia na innowację i przedsiębiorczość – jednym z najnowszych przykładów może być „Fabryka Projektów” (ang. Design Factory) na Uniwersytecie Aalto.
...WIĘCEJ w e-learning papers