Narodowe Centrum Nauki

czwartek, 18 grudnia 2008

Nowa wizja systemu edukacji

W wyniku prac Zespołu ds. Edukacji przy Radzie Rynku Pracy PKPP Lewiatan, z ekspertami z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego powstały Rekomendacje Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan dla stworzenia nowej wizji systemu edukacji, obejmujące:

1. Analizę i lepsze monitorowanie obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy
2. Kształtowanie postaw i promowanie pożądanej struktury podaży na rynku pracy
3. Zmiana modelu kształcenia
4. Współpraca z biznesem przy określaniu modelu i programów kształcenia
5. Bezpośrednie zaangażowanie biznesu w kształcenie
6. Zmiana modelu finansowania

Zmiana modelu kształcenia ma polegać na:

· zastosowaniu promowanego i wdrażanego w krajach UE modelu kształcenia kompetencyjnego, który pozwala na połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do danej sytuacji. Ideą tego rozwiązania są niższe minima programowe, wyższe wymagania związane z wynikami kształcenia i uznawaniem kwalifikacji (standard EQF).

Aby model ten mógł funkcjonować w praktyce, konieczne jest wg ekspertów:

- podniesienie jakości kadry nauczającej
- wprowadzenie wymagań dotyczących rozwoju zawodowego osób zajmujących się kształceniem (Lifelong Learning – LLL – w odniesieniu do kadry nauczającej)
- stałe podnoszenie operacyjnych umiejętności dydaktycznych kadry nauczającej (dydaktyka, socjologia, psychologia, andragogika)
- stosowanie interaktywnych form i nowoczesnych metod kształcenia
- rozwijanie i wymaganie demonstrowania kwalifikacji ponadzawodowych (wspierających samorealizację osobistą, integrację społeczną, aktywną postawę obywatelską oraz możliwość zatrudnienia) w cyklu kształcenia obowiązkowego

Pobieżny przegląd rekomendacji Zespołu ds. Edukacji przy Radzie Rynku Pracy PKPP Lewiatan nasuwa myśli, że wymagania od przeciętnego dydaktyka w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych niedługo przekroczą wymagania stawiane nauczycielom akademickim, których ramy działalności do tej pory nie są jasno określone.

1 komentarz:

Zbigniew Mitura pisze...

Cieszy fakt, ze Ministerstwo zdecydowalo sie zasiegnac opinii o ksztalceniu studentow takze "na zewnatrz", czyli u pracodawcow. Chyba warto byloby jednak skorzystac takze ze wzorow innych krajow. Jest taka organizacja ENQA- European Association for Quality Assurance in Higher Education. Nalezy do niej wiele roznych organizacji ze starych krajow UE. Ale nowe kraje tez sa licznie reprezentowane. Pelnoprawnymi czlonkami sa organizacje m.in. z: Bulgarii, Czech, Estonii, Wegier, Lotwy, Slowacji. Wsrod kandydatow do czlonkostwa sa organizacje m.in. z Litwy, Rumunii a nawet Rosji (ktora wprawdzie nie jest czescia UE, ale jak widac sledzi eurpejskie trendy). Polska jak na razie nie ma zadnego przedstawiciela ani wsrod pelnprawnych czlonkow ani wsrod kandydatow. Chyba nie jest to dobra sytuacja.