Narodowe Centrum Nauki

piątek, 9 marca 2012

*** Ten list został wysłany do wszystkich pracowników UAM ***

Poznań, 9 marca 2012 r.

Szanowni Państwo,

W ostatnim czasie wzrosła liczba inicjatyw, mających na celu powołanie wspólnych studiów prowadzonych przez jednostki UAM oraz partnerów zagranicznych. Inicjatywy takie są bardzo cenne, godne wsparcia i ze wszech miar mile widziane, ponieważ urzeczywistniają politykę internacjonalizacji oraz wzbogacają ofertę dydaktyczną dostępną dla naszych studentów. Niestety jednocześnie należy brać pod uwagę fakt, że wymagają one skrupulatnego przygotowania, które wiąże się głównie z dopełnieniem wielu wymogów formalno-prawnych, jakie te formy współpracy międzynarodowej muszą spełniać.

Niestety, nasz system przepisów dotyczących sektora nauki i szkolnictwa wyższego, mimo ostatniej liberalizacji, jest nadal dosyć sztywny i nie przystaje dosyć łatwo do systemów innych krajów UE. Tym samym konsultacje mogą zająć pewien czas, ale służą opracowaniu działania zgodnego z prawem i dającego możliwość wydawania legalnych dyplomów naszym absolwentom.

Poniżej chciałbym Państwu przedstawić kolejność działań w takich przypadkach, której zachowanie bardzo pomoże powołać dany kierunek do życia, w sposób planowy i dobrze zorganizowany:

1.określenie w porozumieniu z partnerem zagranicznym celu i treści działania, takiego jak, np. wspólne studia drugiego stopnia, studiów doktoranckich, przystąpienie do projektu European Master, itp.;
2.jasne sprecyzowanie konsekwencji finansowych tego działania dla UAM, w tym głównie poszczególnego Instytutu i Wydziału;
3.uzyskanie akceptacji powyższego działania przez Dziekana, Dyrektora Instytutu i Rektora. Ewentualne przygotowanie aplikacji grantowej do polskich agencji dysponujących środkami na takie cele (NCN, FNP, itp.);
4.konsultacja przygotowywanych dokumentów dotyczących prowadzenia wspólnego kierunku, w tym projektu porozumienia, z Kierownikiem Działu Nauczania, kierownictwem Sekcją Samodzielnych Doktorantów oraz za ich pośrednictwem z Zespołem Radców Prawnych UAM, pod kątem ich zgodności z wymogami formalnymi obowiązującymi w UAM;
5.przyjęcie odpowiednich aktów prawnych wewnątrz Uniwersytetu, których wymaga dane działanie, np. uchwały Rady Wydziału lub uchwały Senatu powołującej do życia nowy kierunek studiów;
6.przygotowanie ostatecznej treści porozumienia, po zaopiniowaniu przez Zespół Radców Prawnych UAM, oraz ustalenie terminu i trybu jego podpisania (np. wizyty delegacji z zagranicy, wyjazdu w celu podpisania porozumienia, podpisania na odległość w drodze wymiany korespondencji).

W razie wątpliwości prosimy o kontakt z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi administracji UAM.


Z poważaniem

Prof. dr hab. Jacek Witkoś

Brak komentarzy: