Wrocławski projekt Centrum Badań EIT Plus jest wspólnym przedsięwzięciem pięciu uczelni, prezydenta miasta i marszałka województwa dolnośląskiego wartości 700 mln PLN ze środków UE, które pomogą wybudować centrum naukowe oraz zrealizować dwa projekty z zakresu nowych technologii.
Projekt EIT Plus ma na celu przyciągnięcie do Wrocławia nowoczesnych firm oraz kolejnych instytucji naukowych. Prof. Więckowski rektor Politechniki Wrocławskiej, groził wycofaniem się z projektu, ponieważ stwierdził, iż uczelnia ma za mało w nim udziałów pomimo iż udział naukowców PWr w przygotowaniu projektu był dominujący. Rektor Politechniki Wrocławskiej zaniepokoił się również perspektywą prowadzenia studiów przez EIT Plus, co stanowiłoby konkurencję – odbierającą Politechnice potencjalnych studentów i kadrę.
Aktualnie, pomimo iż Politechnika Wrocławska, dostała najwięcej spośród 75 % udziałów jakie mają otrzymywać uczelnie, prof. Więckowski żąda gwarancji, że przez pięć lat układ sił w spółce nie będzie zmieniany.
Tomasz Wysocki:... Jestem pewien, że jeśli rektor otrzyma te pięcioletnie gwarancje, to znajdzie inny powód do wstrzymywania prac nad EIT Plus. Teraz o tyle jest w wygodnej sytuacji, że głównego inspiratora spółki, czyli miasto Wrocław, w wyniku porozumień politycznych, zmarginalizował. Bez lidera wierzącego w tę przyszłościową wizję Wrocławskiego Centrum Badań nie uda się stworzyć....
Prof. Leszek Pacholski, były rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, współautor prac nad projektem strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2020 wskazuje kilka kluczowych w jego mniemaniu zmian niezbędnych dla poprawy jakości nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce:
1. konieczność zmiany systemu zarządzania szkołami wyższymi. W USA uczelnią kieruje ciało zewnętrzne, rodzaj rady powierniczej. Jej zadaniem jest wybór władz szkoły, nakreślenie strategii i zdefiniowanie charakteru uczelni. - W Polsce rektorzy są zakładnikami profesorów, którzy ich wybierają. Rektorzy nie podejmują niepopularnych decyzji, bo przepadną podczas reelekcji...
2. reorganizację sposobu nadzoru ministra nauki nad uczelniami. Dzisiaj to Ministerstwo Nauki wydaje akredytacje poszczególnym wydziałom i w ten sposób wyznacza standardy programowe kształcenia. Jednakowe dla wszystkich uczelni, renomowanych uniwersytetów i niewielkich szkół niepublicznych. - Dyplomy tych uczelni wyglądają tak samo, zatem poziom wiedzy ich absolwentów powinien być porównywalny. Wszyscy zdają sobie sprawę, że to fikcja. Za jakość kształcenia odpowiedzialne są uczelnie, nie państwo...
Dyskusja nad systemem organizacji nauki w Polsce trwa od 1989 roku i miło dostrzec ewolucję poglądów jej uczestników...