Narodowe Centrum Nauki

niedziela, 3 października 2010

Taken for Granted: Making Book on America's Universities

W opinii znajomego psychiatry Beryl Lieff Benderly, autorki artykułu wskaźnikiem stanu naszej wiedzy w jakieś dziedzinie jest ilość wydanych książek. Przykładowo: niezliczona ilość książek wydanych na temat wychowywania dziecka oznacza, że ta dziedzina wiedzy jest zbadana i zrozumiana.

Przegląd ostatnio wydanych książek w obszarze funkcjonowania instytucji akademickich potwierdza opinię znajomego psychiatry autorki w inny sposób: rozbieżność sądów na temat natury, źródeł oraz rozwiązań aktualnych problemów staje się coraz bardziej nie do ogarnięcia.

Wśród inspiracji autorki jest znana książka Daniela S. Greenberga: Tech Transfer: Science, Money, Love, and the Ivory Tower.

Z recenzji książki:...The best way to find out is to read the book, which I strongly recommend, but just to provide a taste of “Tech Transfer,” here’s a skimpy outline:

Kershaw University, in New York City, stands high in national academic rankings—rated in the top 20 by U.S. News & World Report and Princeton Review. Worldwide, it is renowned as a great university in the sciences, arts, and the learned professions.

In reality, however, Kershaw is a dysfunctional institution.

When readers arrive on the scene, Kershaw’s geriatric president, a revered icon of higher education, has finally expired after a prolonged bout with dementia, leaving behind innumerable issues on an ill-tempered, divided, restless campus
...


Inne, ciekawe pozycje:

Mark C. Taylor, Crisis on Campus: A Bold Plan for Reforming Our Colleges and Universities:...I cannot think of a single person who was more willing to express his or her views after tenure than before...

Ben Wildavsky, The Great Brain Race: How Global Universities Are Reshaping the World.

Claudia Dreifus, Higher Education? How Colleges are Wasting Our Money and Failing our Kids -- And What We Can do About It.