Narodowe Centrum Nauki

poniedziałek, 17 stycznia 2011

Nauka nie jest od zarabiania. A humanistyka - już na pewno

Karol Modzelewski, mediewista, członek prezydium i były wiceprezes PAN:

..Zanim zostałem prezesem PAN, dostawałem na rękę na Uniwersytecie Warszawskim 4,3 tys. zł. Byłem profesorem z dużym stażem i renomowanym. Uważałem, że zarabiam dość przyzwoicie i nie odczuwałem przymusu rozglądania się za drugim etatem, ale dorobienia od czasu do czasu - tak. Niech pan jednak przymierzy do tej sytuacji ludzi, którzy mają 35-40 lat, pensję adiunkta, dzieci i kredyt mieszkaniowy. Chałturzenie oczywiście demoralizuje. Ale przede wszystkim zmniejsza ogromnie wydolność. Taki człowiek musi mniej publikować - w kraju czy za granicą...

...Z drugiej strony tak wybitni historycy jak Bronisław Geremek, Henryk Samsonowicz, Benedykt Zientara, Andrzej Wyrobisz czy Antoni Mączak - wszyscy są uczniami Mariana Małowista i produktem "chowu wsobnego" na Uniwersytecie Warszawskim. Zły produkt?...

...W Polsce mobilność kadry utrudniają warunki materialne i mieszkaniowe. We Włoszech, które dobrze znam, jest zupełnie inaczej: tam na nieobsadzoną katedrę ogłasza się konkurs i pojawiają się ludzie z całych Włoch. Ten mechanizm działa samoczynnie....

W Polsce wszyscy wiedzą, że konkursy w nauce są ustawiane.

- To niestety prawda. Przeważnie konkurs się organizuje pod jedną osobę i zgłasza się jeden kandydat.

Może warto wprowadzić ogólnie dostępną bazę informacji o konkursach - w internecie, jak zakłada reforma.

- To dobry pomysł. Nie mówię, że w tej reformie są tylko złe pomysły...