Narodowe Centrum Nauki

czwartek, 22 maja 2008

Apel o przeciwstawienie się wymierzonej przeciwko Lechowi Wałęsie kampanii nienawiści

Niestety,

Ludzie szlachetni i wartościowi, czasami działają nieetycznie.

  • Większość z nas ceni wartości etyczne i stara się być dobrymi ludźmi.
  • Nieuświadamiane procesy psychologiczne prowadzą niekiedy do zaangażowania się w wątpliwe zachowania, które mogą być niezgodne z hierarchią wartości i przekonań danej osoby.
  • Zazwyczaj, ludzie są bardziej krytyczni wobec etycznych wyborów innych ludzi niż własnych.
  • Nie każdy działa racjonalnie.
  • Osoby, które doświadczyły sukcesu, podejmują decyzje nieobiektywnie
  • Wielu osobom brak integralności.
  • Zmiana zachowania z etycznego na nieetyczne może wystąpić w wyniku uszkodzenia mózgu bądź manipulacji.

Badania wskazują, że u osób dorosłych, sieci neuronalne skłonne są do generowania emocjonalnych sygnałów, które kierują procesem podejmowania decyzji zgodnym z ostatnimi doświadczeniami sukcesu!

Każdego skutecznego przywódcę powinien cechować wysoki stopień integralności, spójności zachowania. Utrzymanie integralności zachowania nie jest łatwe, konieczna jest:

  • wielka dyscyplina w długofalowym dążeniu do celu
  • nie uleganie podświadomym pragnieniom i pokusom
  • nie uleganie presji społecznej

Często, potrzeba utrzymania popularności przeważa nad racjonalnym zachowaniem.

Literatura opisuje rodzaje zachowań, które przeczą integralności:

moralny kameleon nie odporny na presję społeczną, akomoduje się pospiesznie w stronę, w którą wiatr zawieje.

moralny oportunista zmienia często hierarchę wartości, ponieważ jego zainteresowania są przelotne i słabe

moralny hipokryta posiada dwa różne zestawy wartości: jedne dla publiczności, a całkiem inne, ukryte, którymi zazwyczaj posiłkuje się w życiu

moralny słabeusz – posiada racjonalny i koherentny system wartości, lecz w praktyce z niego nie korzysta, bo nie ma wystarczającej odwagi

moralny samookłamywacz – przekonany o wysokich etycznych standardach własnego postępowania, chociaż wszyscy widzą, że nie jest to prawda

Nasze reakcje emocjonalne na gwałcenie norm społecznych wyznaczają różnice indywidualne w postrzeganiu sprawiedliwości, niesprawiedliwości oraz sprawczości.

Jak wykazują najnowsze badania obrazowania struktur mózgowych (fMRI), w tym procesie biorą udział różne struktury mózgu. Osobnicza awersja do niesprawiedliwości objawia się aktywacją w rejonie wyspy (insula) i koreluje z aktywnością jąder ogoniastego i przegrody (caudate/septal) towarzyszącą odczuwaniu niesprawiedliwości, bądź też poczucia użyteczności zlokalizowanego w skorupie (putamen).