Według Chronicle of Higher Education and Moody’s Investors Services w grudniu 2008 wśród 200 amerykańskich uczelni 43 % z nich wprowadziło częściowe, a 5 % całkowite zamrożenie zatrudnienia.
Andrew Delbanco, Columbia University: Szczególnie zagrożeni są przedstawiciele nauk humanistycznych, którzy zaczynają odczuwać, że dziedziny nauk, które reprezentują nie odpowiadają potrzebom współczesności.
Wiele elitarnych mniejszych lub większych uczelni miało różne poglądy na cele tzw. traditional liberal arts education, która nie przygotowuje do zawodu lecz uczy krytycznego myślenia, wiedzy obywatelskiej i historycznej, etyki rozumowania bądź stanowi niezbędne ogniwo rozwoju osobistego, konieczne do uczestniczenia w systemie demokratycznym, niezależnie od wyboru ścieżki zawodowej.
Poprzednie kryzysy ekonomiczne nieodmiennie uszczuplały kadrę nauk humanistycznych. Aktualny kryzys stawia pod znakiem zapytania istotność nauk humanistycznych w złożonym oraz technologicznie zaawansowanym świecie, który stawia nowe wyzwania.
Podkreśla się konieczność reewaluacji tradycyjnej, nieomal uświęconej misji nauk humanistycznych, która sprowadzała się do poszukiwań: co oznacza być istotą ludzką?
Association of American Colleges and Universities [więcej...] wydało niedawno raport przekonujący o konieczności opuszczenia ścieżki edukacji liberalnej na korzyść wiedzy o znaczeniu praktycznym i ekonomicznym.
W drugiej połowie XXw odnotowano wyraźną tendencję spadkową studiowania na kierunkach humanistycznych [więcej...].
Studia humanistyczne dla wielu Amerykanów wydają się być obecnie luksusem, na który niewielu może sobie pozwolić.
Polska, jak zwykle idzie drogą oryginalną i nieadaptacyjną.
Realia realizacji pomysłu minister Kudryckiej studiów zamawianych zorientowanych na nauki ścisłe i przyrodnicze to kropla w morzu potrzeb.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz