Narodowe Centrum Nauki

wtorek, 8 lipca 2008

The Faculty Is Remote, but Not Detached

W USA obliczono, że w 2006 roku blisko 3.5 miliona studentów pobierało nauki online. Od tego czasu przybyło co najmniej 10% wirtualnych kursantów.
Aktualnie, co najmniej 2/3 amerykańskich instytucji szkolnictwa wyższego oferuje różne formy edukacji online.

Zdecydowana większość zdalnych nauczycieli akademickich nie jest zatrudniona na pełnym etacie, i zarabiają nawet 10 razy mniej niż profesorowie tradycyjni, w przeliczeniu na prowadzony kurs, a średnio przekłada się to na sumę 1000 – 2000 $ za kurs. W USA kursy online prowadzą często magistrzy, bez ugruntowanych doświadczeń dydaktycznych, i są bardzo poszukiwani!

---

Na całym świecie edukacja wyższa zmienia swoją formę i oblicze. Model mistrz-uczeń na długo pozostanie jeszcze tylko w niektórych zawodach artystycznych. Nie tylko tytuły, lecz wiele innych indywidualnych cech składających się na profesorski sukces oraz autorytet: erudycja, styl, wdzięk, uroda nie wspominając o strojach, tracą na wartości...

Nie oznacza to, braku wartości, bo każda forma edukacji ma swoje plusy i minusy. Nie wszyscy jeszcze nauczyli się rozpoznawać korzyści zdalnego nauczania, a wielu myśli tylko o tym aby zawrócić czas...szczególnie w Polsce, gdzie zdalne nauczanie jest w powijakach i zaczyna zaledwie raczkować.

Zamiast wprowadzić nowe, ekonomiczniejsze formy nauczania i zatrudnić biedujący potencjał, kapitał wykształconych i doświadczonych naukowców, kolejne polskie rządy skazują polskich naukowców na nieustanne dyskusje o nadmiarze studentów, fatalnym zarządzaniu procesem, stawianiu absurdalnych, niespotykanych w świecie barier (habilitacja!) prowadzone na Niezależnym Forum Akademickim (NFA) więcej...

1 komentarz:

IH pisze...

Prof. Węglarz, podkreśla rolę polskiego środowiska naukowego, które zaproponowało bezpośrednie połączenia światłowodowe pomiędzy sieciami naukowymi.
...budowę infrastruktury informatycznej rozpoczęto u nas 15 lat temu, realizując naukowe sieci światłowodowe w głównych ośrodkach akademickich , tzw. sieci MAN z infrastrukturą dla wytwarzania usług. Obecnie jest ich 21. Powstało także 5 centrów komputerów dużej mocy...[więcej: Od e-infrastruktury do e-nauki http://www.naukawpolsce.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_naukapl.pap.pl&_PageID=1&s=szablon.depesza&dz=szablon.depesza&dep=133837&data=&lang=&_CheckSum=1565056290]
Tylko jak te fakty oraz rzekomo pionierska rola Polski przekładają się na e-learning?