Narodowe Centrum Nauki

czwartek, 3 lipca 2008

Liberal Arts College Faculty: Finding the Sweet Spot

Poszukiwanie złotego środka pomiędzy efektywnym i nowoczesnym nauczaniem, a prowadzeniem skromnych lecz produktywnych badań naukowych jest bolączką nauczycieli akademickich nie tylko w Polsce.

W USA to nie dydaktyka, lecz produktywność naukowa jest kluczową dla uzyskania stałej pozycji na uczelni

Amerykańska rzeczywistość uczelni humanistycznych to najczęściej profesor, który prowadzi trzy przedmioty na rok oraz zdobył odpowiednie fundusze na badania, natomiast wykładowca uczelni prowadzi osiem przedmiotów rocznie, nie ma czasu ani na zdobycie funduszy na prowadzenie badań ani na ich prowadzenie.

---

W Polsce, to profesor prowadzi po dziesiątki przedmiotów na różnych uczelniach w różnych częściach Polski, zdobył fundusze z uwagi na pozycję i nazwisko, do badań zapędza podległe mu naiwne osoby, których nie ma czasu kontrolować, bo pozostały czas zajmują mu obowiązki wynikające z zajmowanych zaszczytnych miejsc w Senacie, Sejmie, lub choćby jakimś innym elitarnym klubie. Prowadzone badania nie odpowiadają oczywiście standardom światowym, a jak zostanie wykryte oszustwo naukowe, to leci doktorant, czy asystent lecz z pewnością nie przepracowany profesor.