Narodowe Centrum Nauki

wtorek, 10 listopada 2009

Sp r a w o z d a n i e St e n o g r a f i c z n e z 53 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 5 listopada 2009 r. (drugi dzień obrad)

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbara Kudrycka:
Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo Posłowie! Uczelnie wyższe w Polsce działają na zasadzie pełnej autonomii, samorządności i samodzielności,
nie tylko w zakresie polityki kadrowej, ale także korelowania potrzeb zatrudnieniowo-kadrowych z naukowo-dydaktycznymi oraz z możliwościami finansowymi uczelni.

Najważniejszy element autonomii uczelni to ten w zakresie polityki finansowej. A więc uczelnie prowadzą samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo-finansowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza dotyczącymi
finansów publicznych oraz rachunkowości.

System finansowy uczelni przewiduje, że pokrywają one koszty działalności i rozwoju oraz zobowiązania z przychodów z budżetu państwa, a także z przychodów
własnych
....dalsza część wypowiedzi Pani minister B.Kudryckiej poświęcona jest sytuacji finansowej UMSC w Lublinie.

... ministerstwo dołoży wszelkich starań, aby zwiększyć promocję konkursów organizowanych w ramach siódmego programu ramowego, a także, mam nadzieję, uczyni to krajowy punkt kontaktowy, do którego zadań to należy.

Ministerstwo podjęło także wiele innych działań, które mają pomóc w zwiększeniu
intensywności składania aplikacji i poprawie jakości projektów, które są zgłaszane w ramach konkursów europejskich. Przede wszystkim organizujemy program, konkursy European Research Council, co pozwala na sfinansowanie aplikacji, które uzyskały
najwyższą punktację w konkursach europejskich, a nie zostały zakwalifikowane do finansowania w ramach siódmego programu ramowego.

W tej sytuacji w ramach środków z budżetu państwa finansujemy takie granty i przeznaczyliśmy na to środki, które pozwolą wnioskować o kwotę 250 mln zł rocznie na
okres nie dłuższy niż 3 lata.

Poza tym została zmieniona kategoryzacja jednostek, uwzględniamy zatrudnianie w jednostce laureatów konkursu w ramach siódmego programu ramowego czy też innych projektów w programach ramowych i dodajemy odpowiednią punktację. Rząd realizuje także wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców oraz konkurs „Granty na granty”.

Chciałabym dodać, iż przygotowujemy w tej chwili rozporządzenia do projektów ustaw o nauce, które są w tej chwili w podkomisji sejmowej. Pozwolą one na wprowadzenie procedur zbliżonych do procedur stosowanych przy aplikowaniu o konkursy europejskie,
aby nasze środowisko naukowe zostało przyzwyczajone do takiego systemu, który pozwoli aplikować o środki europejskie bez specjalnego, dodatkowego
nakładu pracy
...

---

W jaki sposób słowa wypowiadane przez minister Barbarę Kudrycką przekładają się na autonomię uczelni,a szczególnie uczelni niepaństwowych, które jednym pociągnięciem ministerialnego pióra, pani minister B. Kudrycka może sobie pozwolić na skreślenie z listy uczeni w Polsce - jak np. Akademię Humanistyczno-Ekonomiczną Łodzi?

W jaki sposób hermetyczny słowotok na temat konkursów w ramach siódmego programu ramowego – przekłada się na BRAK USTOSUNKOWANIA SIĘ DO PODSTAWOWYCH KONKURSÓW na stanowiska naukowo—dydaktyczne na polskich uczelniach? Rozwój - jeśli ma być prawidłowy powinien postępować według postępujących po sobie etapów rozwojowych.

W jaki sposób można przejść do prawidłowego postępowania w ramach konkursów siódmego programu ramowego - gdy podstawowy dobór kadry naukowo-badawczej odbywa się nadal drogą układów rodzinno-towarzysko-partyjnych - a nie konkursowych, a reformy minister Kudryckiej nawet nie wspominają KOMPLETNIE NIC na temat konieczności przeprowadzania konkursów w ramach naboru KADRY naukowo-dydaktycznej?

Jak osiągnąć potencjał możliwości rywalizacji o granty europejskie przy zdecydowanie RÓŻNYM SYSTEMIE AWANSU NAUKOWEGO w Polsce (hołubiącej nieodpowiedzialność personalną poprzez zapewnianie sobie fałszywego autorytetu zewnętrznego poprzez posiadanie sztucznych i nie stosowanych przez większość cywilizowanych krajów HABILITACJI) oraz innych krajach, które po prostu uczą ludzi zawodowej i personalnej odpowiedzialności oraz tego, ze nikt za nich karku nie będzie nadstawiał?