Narodowe Centrum Nauki

czwartek, 17 maja 2012

Stara (belwederska) kadra akademicka nie lubi krytyki, woli Katarzynę Niezgodę

Relacja ze spotkania: Biznes dla Uczelni, Uczelnie dla Biznesu w którym uczestniczyło ponad 80 osób.

Ważne: w/w relację prezentuje Gazeta Wyborcza z uwagą iż uczestniczyła w tym spotkaniu Katarzyna Niezgoda...Schizofrenii narodowej ciąg dalszy?


Barbara Kudrycka, MNiSW powitała zebranych:...Witam wszystkich rektorów, przedsiębiorców, osoby reprezentujące uczelnie i biznes. W imieniu całego ministerstwa jestem bardzo wdzięczna wszystkim, którzy zechcieli uczestniczyć w naszym spotkaniu, gdzie nauka spotyka biznes i biznes spotyka naukę...

...Jesteśmy w wyjątkowym momencie, kiedy to uczelnie przygotują się do wdrażania reformy szkolnictwa wyższego. Właśnie teraz dokonują się zmiany w treściach programowych. Nie chodzi o proste przepakowanie starych programów na język ram kwalifikacji, ale aby pogramy dostosowano do kwalifikacji, jakich oczekuje rynek i pracodawcy. Ważne, żeby uczelnie nie zapomniały o kształceniu ogólnoteoretycznym, ale żeby dopasowały do nich zakres potrzebnych kompetencji, które powinien mieć absolwent, gdy chce znaleźć pracę tuż po ukończeniu studiów. Porównam tę sytuację do kursu prawa jazdy: jeśli weźmiemy pod uwagę, jakich kompetencji oczekuje się od osób, które chcemy dopuścić do udziału w ruchu drogowym, jest to wiedza ogólnoteoretyczna - poznawanie i rozumienie przepisów i znaków drogowych. Ale towarzyszy temu też praktyczna umiejętność jazdy drogowej. Jeśli absolwent kursu tylko ogólnoteoretycznego miałby jeździć samochodem, to ile byłoby wypadków? Znajomość sprzęgła, hamulca, kierunkowskazów jest niezbędna do uczestnictwa w ruchu drogowym. Osoba tylko po praktycznym szkoleniu, znając obsługę samochodu a nie znająca przepisów ruchu drogowego też szybko może spowodować kolizję. Jeśli do tego dołączymy pewne kompetencje personalne, umiejętność przewidywania, jak zachowają się inni uczestnicy ruchu drogowego, możemy powiedzieć, że nauka praktyczna i teoria to te elementy, które chcemy, żeby uczelnie od następnego roku akademickiego wypracowały i wdrażały do swoich programów studiów. Nie zawsze dyplom w dzisiejszych czasach wystarczy do tego, żeby po studiach realizować skomplikowane zadania na stanowiskach specjalistach...

WIĘCEJ

Brak komentarzy: